Hjem   Om meg   Kontakt
18 grep til en sunnere (og mer kreativ!) matpakke | Marianne de Bourg
25191
post-template-default,single,single-post,postid-25191,single-format-standard,qode-social-login-1.0,qode-restaurant-1.0,ctcc-exclude-NA,woocommerce-no-js,ajax_fade,page_not_loaded,,select-theme-ver-4.4.1,menu-animation-underline

18 grep til en sunnere (og mer kreativ!) matpakke

Sunne og kreative tips til matpakke og matboks, til små og store. 

Ferskt brød er godt i matpakka, men svett gulost på noen dager gammelt brød? Nei, ikke særlig sexy! Brødmat kan dessuten gjøre at blodsukkeret synker på ettermiddagen, og vi blir trøtte og ukonsentrerte. Det kan derfor være smart å ha fokus på godt med proteiner, grønnsaker og sunt fett i nistematen. Det er bra for et stabilt blodsukker. Grønnsaker i matpakken er heller ikke dumt, det gir oss massevis av nyttige vitaminer, så fyll opp med grønt også.

Tips til sunnere og mer kreative matpakker

Med disse små og smarte grepene blir matpakka litt sunnere. Og mye mer kreativ!

  1. FRUKT OG GRØNT: Kutt opp grønnsaker og frukt til å ha med i matboksen. Prøv for eksempel agurk, paprika, gulrot, salat, epler eller bær.
  2. LAVKARBO FOR BLODSUKKERET: Fint brød kan gi blodsukkersvingninger og gjøre oss sultne raskt igjen. Velg derfor hjemmelaget grovt lavkarbo brød. (se oppskrifter nedenfor)
  3. SUNT PÅLEGG: Det er mye sunt pålegg å velge mellom, som fisk, kjøtt, kalkun, kylling, ost og egg.
  4. GRØNT PÅLEGG: Frukt og grønnsaker kan også være pålegg; Tomatskiver på osten. Et dryss basilikum under kjøttpålegget. Pynt med for eksempel karse eller alfalfaspirer.
  5. RULL DET INN: Er pålegget klissete? Bruk lomper, tortillas eller pannekaker utenpå fyllet.
  6. TENK TAPAS: Småplukket fra tapasbordet fungerer også i matboksen! Speke/serranokinke, kjøttboller, soltørket tomat, fetaost, oliven….
  7. SALAT FRA KJØLESKAPET: Lag en salat, gjerne dagen før og ta med i en boks. Tips: Lag ekstra mye til middagen.
  8. FORBERED EN OMELETT: Lag omelett kvelden før. Her er en oppskrift med forslag til masse spennende fyll.
  9. MIDDAGSRESTER: Rester fra middagen kan fint være skolemat eller jobbmat dagen etter.
  10. HOLD VANNET KALDT: Lyst på kaldt vann? Fyll opp en flaske med 1/3 vann, frys ned og hell på mer vann neste morgen.
  11. LAG PÅ FORHÅND: Dårlig tid om morgenen? Lag matpakken kvelden før, og sett den i kjøleskapet til dagen etter.
  12. HOLD MATEN KJØLIG: Unngå varm og svett matpakke. Skolebarn har sjeldent tilgang til kjøleskap, og matpakke blir liggende i sekken frem til lunsj. Varme sommerdager og matpakke med kjøttpålegg, fisk eller ost er en dårlig kombinasjon. Bruk små kjøleelementer i matboksen, så holder maten seg frisk og kjølig hele skoledagen
  13. FRISKT MED SALATBLADER: Ved å tilsette litt salat mellom pålegget og brødskivene, ser det både fristende ut, smaker bedre og og tilfører vitaminer i kostholdet.
  14. PROTEINRIK MATBOKS: Hva med små fiskekaker, kjøttboller eller kyllingboller, sammen med ostebiter, tomater og egg. Det perfekte energi- og proteinmåltidet!
  15. NØTTER SOM SNACKS: Sunt snacks som nøtter gir god energi, bruk mandler, valnøtter, cashewnøtter, og pistasjnøtter. Men husk at dette ikke bør være i matpakken til barnehagebarn!
  16. GODT I GLASS: Legg maten lagvis i et glass med lokk. Det kan være tacorester (kjøtt, rømme, salsa, guacamole og ost lagvis) eller cottage cheese, yoghurt og frokostblandingen.
  17. PRAKTISK INNDELING: En matboks med rom kan være en fordel når du skal lage det lille ekstra til matpakken. TIPS: Husk å sette merkelapper på alle små og store matbokser barna har med seg på skolen, de er ofte distre etter en lang dag og glemmer lett ting igjen på skolen!
  18. PROTEINBOMBE: Cottage cheese er rikt på proteiner og er kjempegodt til fruktsalater og nøtter. Hvis barna liker det er det topp! Server gjerne med jordbærsyltetøy med Sukrin og rørte jordbær uten sukker. Eller legg lagvis med yoghurt og frokostblanding.
Idemagasinets beste tips sunne og kreative matbokser

Cottage cheese lagvis med yoghurt, firske bær og frokostblanding © FOTO: Per Erik Jæger

Se også: Tips til sunne og kreative matpakker (mange uten brød!)

(Kilder: helsenorge.no, nille, Adams matkasse, Rema 1000, Fedon.no)

Flere sunne matboksideer:

Sunne og kreative ideer til matbokser uten brød

 

Trykk på bildet for å komme til Pinterest!

God lunsj!

✉️ ✉️ ✉️ ✉️ ✉️ ✉️ ✉️ ✉️ ✉️

Likte du dette? Del gjerne på Facebook!

No Comments

Her kan du legge inn din kommentar eller en hyggelig hilsen:

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.