Hjem   Om meg   Kontakt
Honning | Marianne de Bourg
12102
post-template-default,single,single-post,postid-12102,single-format-standard,qode-social-login-1.0,qode-restaurant-1.0,ctcc-exclude-NA,woocommerce-no-js,ajax_fade,page_not_loaded,,select-theme-ver-4.4.1,menu-animation-underline

Honning

Honning er et rent naturprodukt, helt uten tilsetningsstoffer. Den har ulik smak, farge og konsistens avhengig av hvilke planter nektaren er hentet fra.

Ingeniøfruen-om-honning

Foto via Pinterest

Næringsinnhold:
Honning inneholder vesentlig vann og sukker, henholdsvis 17-20 % og 78-80 %. Det blir da omtrent en prosent igjen til andre komponenter. Denne prosenten er likevel i stand til å skille tusenvis av forskjellige honningarter fra hverandre i smak, farge, konsistens, duft, aksjon og reaksjon.

Sukkerarter:
De vanligste sukkerartene er sakkarose (rørsukker) (1-2%), glukose (druesukker) (28-35%) og fruktose (fruktsukker) (34-45%). Mineralinnholdet utgjør 0,2-2,0%. Det er påvist 12 forskjellige vitaminer, 30 ulike mineraler, organiske (19) og uorganiske syrer, enzymer, frie aminosyrer og amider (22), protein, fettlignende stoffer, farge, smak, aroma. 
pH-verdien varierer mellom 2,7-6,4 (gj.sn. 4,0).

Vitaminer og mineraler:
I motsetning til de fleste andre søtningsstoffer inneholder honning små mengder vitaminer, mineraler, aminosyrer og antioksidanter. Dermed får man noen positive næringsstoffer på kjøpet hvis man erstatter hvitt sukker med honning i matlagingen.

Antioksidanter:
Antioksidanter er stoffer som kan redusere oksidasjon og/eller nøytralisere de skadelige effektene av frie radikaler. Oksidativt stress er sett på som en av årsakene til den økende forekomsten av bla. hjerte- og karsykdommer og kreft.

Selv om honning ikke kan konkurrere med noen av de mer antioksidantrike fruktene og grønnsakene (for eksempel blåbær, nyper, kål, bønner) hvis man sammenligner antioksidantinnholdet pr gram, kan honning likevel fungere som en tilleggskilde for antioksidanter fra kosten.
Tatt i betraktning at det gjennomsnittlige inntaket av sukker ligger på rundt 36 kilo per person i året (tall fra 2005), vil det å erstatte vanlig hvitt sukker med honning kunne ha positiv innvirkning på inntaket av antioksidanter i befolkningen.

Honning og melkesyrebakterier

Det er velkjent at en del melkesyrebakterier er viktige for å opprettholde en sunn og balansert fordøyelsesfunksjon. 
En av de viktigste bakteriene i denne sammenheng kalles Bifidobacterium (finnes bla. i Biola og Cultura fra TINE).

En måte å øke mengden bifidobacterium i fordøyelsen på er å spise prebiotika; mat som inneholder stoffer som øker veksten og aktiviteten til disse positive bakteriene. Honning inneholder flere stoffer som kan fungere som prebiotika. Forskning utført ved Michigan State University har vist at man kan øke veksten, aktiviteten og overlevelsen til Bifidobacterium ved å spise honning sammen med meieriprodukter som inneholder disse bakteriene.

Ikke varm opp honningen!
For å bevare antioksidantene og de andre positive stoffene i honning best mulig er det lurt å vente med å ha honning i varm melk/te til den er avkjølt til drikketemperatur. Hvis man tar honning i kruset samtidig som den kokende varme væsken, vil de naturlige enzymene og antioksidantene kunne svekkes.

NB – Honning skal ikke gis til barn under 12 måneder, da de ikke har en godt nok utviklet tarmflora.  Konsekvensen kan være lammelser i deler av nervesystemet og i verste fall åndedrettsstans.  

Kilde: Honning.no

 Mat og drikke med honning

 

Ha en finfin dag!
Marianne-de-Bourg-Ingeniørfruen-skriver-om-helse-diett-kosthold-cocktails-drinker-bøker-kropp-matoppskrifter-sunn-mat-oppskrifter-sex-samliv-trening-skjønnhet-kosttilskudd-helsekost-økologisk-naturmedisin-kjerringråd-sukkerfri-lavkarbo-lavkalori

✉️ ✉️ ✉️ ✉️ ✉️ ✉️ ✉️ ✉️ ✉️

2 Comments

Her kan du legge inn din kommentar eller en hyggelig hilsen:

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.