Marianne de Bourg | Sånn lager du 75 (!) kreative og sunne matpakker
34115
post-template-default,single,single-post,postid-34115,single-format-standard,qode-social-login-1.0,qode-restaurant-1.0,woocommerce-no-js,ajax_fade,page_not_loaded,,select-theme-ver-4.4.1,menu-animation-underline,wpb-js-composer js-comp-ver-5.4.7,vc_responsive
Grønne tips til matpakke og matboks

Sånn lager du 75 (!) kreative og sunne matpakker

Her får du mine beste tips til matpakke og matboks, til små og store. Kreative og kjappe, sunne og grønne. Høres ikke det perfekt ut?

Jeg har satt sammen massevis av forslag og  oppskrifter på nistemat enten det er i matpakke eller i matboks, til voksne eller barn, til skolemat eller jobblunsj.

Med disse små og smarte grepene blir matpakka litt sunnere. Og mye mer kreativ!

Tips til sunne matpakker

© FOTO: Bloomingville

  1. FRUKT OG GRØNT: Kutt opp grønnsaker og frukt til å ha med i matboksen. Prøv for eksempel agurk, paprika, gulrot, salat, epler eller bær.
  2. LAVKARBO FOR BLODSUKKERET: Fint brød kan gi blodsukkersvingninger og gjøre oss sultne raskt igjen. Velg derfor hjemmelaget grovt lavkarbo brød. (se oppskrifter nedenfor)
  3. SUNT PÅLEGG: Det er mye sunt pålegg å velge mellom, som fisk, kjøtt, kalkun, kylling, ost og egg.
  4. GRØNT PÅLEGG: Frukt og grønnsaker kan også være pålegg; Tomatskiver på osten. Et dryss basilikum under kjøttpålegget. Pynt med for eksempel karse eller alfalfaspirer.
  5. RULL DET INN: Er pålegget klissete? Bruk lomper, tortillas eller pannekaker utenpå fyllet.
  6. TENK TAPAS: Småplukket fra tapasbordet fungerer også i matboksen! Speke/serranokinke, kjøttboller, soltørket tomat, fetaost, oliven….
  7. SALAT FRA KJØLESKAPET: Lag en salat, gjerne dagen før og ta med i en boks. Tips: Lag ekstra mye til middagen.
  8. FORBERED EN OMELETT: Lag omelett kvelden før. Her er en oppskrift med forslag til masse spennende fyll.
  9. MIDDAGSRESTER: Rester fra middagen kan fint være skolemat eller jobbmat dagen etter.
  10. HOLD VANNET KALDT: Lyst på kaldt vann? Fyll opp en flaske med 1/3 vann, frys ned og hell på mer vann neste morgen.
  11. LAG PÅ FORHÅND: Dårlig tid om morgenen? Lag matpakken kvelden før, og sett den i kjøleskapet til dagen etter.
  12. HOLD MATEN KJØLIG: Unngå varm og svett matpakke. Skolebarn har sjeldent tilgang til kjøleskap, og matpakke blir liggende i sekken frem til lunsj. Varme sommerdager og matpakke med kjøttpålegg, fisk eller ost er en dårlig kombinasjon. Bruk små kjøleelementer i matboksen, så holder maten seg frisk og kjølig hele skoledagen
  13. FRISKT MED SALATBLADER: Ved å tilsette litt salat mellom pålegget og brødskivene, ser det både fristende ut, smaker bedre og og tilfører vitaminer i kostholdet.
  14. PROTEINRIK MATBOKS: Hva med små fiskekaker, kjøttboller eller kyllingboller, sammen med ostebiter, tomater og egg. Det perfekte energi- og proteinmåltidet!
  15. NØTTER SOM SNACKS: Sunt snacks som nøtter gir god energi, bruk mandler, valnøtter, cashewnøtter, og pistasjnøtter. Men husk at dette ikke bør være i matpakken til barnehagebarn!
  16. GODT I GLASS: Legg maten lagvis i et glass med lokk. Det kan være tacorester (kjøtt, rømme, salsa, guacamole og ost lagvis) eller cottage cheese, yoghurt og frokostblandingen.
  17. PRAKTISK INNDELING: En matboks med rom kan være en fordel når du skal lage det lille ekstra til matpakken. TIPS: Husk å sette merkelapper på alle små og store matbokser barna har med seg på skolen, de er ofte distre etter en lang dag og glemmer lett ting igjen på skolen!
  18. PROTEINBOMBE: Cottage cheese er rikt på proteiner og er kjempegodt til fruktsalater og nøtter. Hvis barna liker det er det topp! Server gjerne med jordbærsyltetøy med Sukrin og rørte jordbær uten sukker. Eller legg lagvis med yoghurt og frokostblanding.

Husk også på at grønnsaker gjerne kan puttes i matboksen. Det er mange måter å gjøre det på. Se bare her:

GRØNT I MATBOKS OG TERMOS

Mer grønt i lunsjboks og matpakke – ja takk! Grønnsaker er så sunt som det kan bli. Og mer fristende enn svett gulost.

FIKS FERDIG

En grønnere matpakke

© FOTO: IKEA

GRØNT i biter: Kutt opp grønnsaker og frukt til å ha med i matboksen. Prøv for eksempel agurk, paprika, gulrot, salat. Eller sats på grønnsaker som allerede er i passe porsjonsstørrelse.

Fiks ferdig:

  • Oliven
  • Cherrytomater
  • Babygulrøtter/knaskerøtter
  • Sukkererter

Skjær i staver:

  • Gulrøtter
  • Agurk
  • Kålrot
  • Paprika

NØTTER, FRUKT OG BÆR. En liten del av matboksen kan gjerne bestå av frukt og bær. En kiwi i skiver. Noen blåbær.

Fiks ferdig:

  • Nøtter
  • Tørkede aprikoser
  • Tørkede tranebær/gojibær/blåbær (husk å kjøpe de uten sukker)
  • Bjørnebær
  • Bringebær
  • Druer
  • Plommer

Skjær i biter:

  • Eple
  • Melon
  • Ananas
  • Kiwi
  • Pære

LAG SELV

Grønne tips til matpakke og matboks

© FOTO: IKEA

TILBEHØRET GJØR SUSEN: Grønnsakbiter eller staver smaker bedre med dip; guacamole, pesto, aioli eller dressing. (Fettet gjør dessuten at betakarotenet i f.eks. gulrøtter tas lettere opp i kroppen).

Deilige diper:

SALAT FRA KJØLESKAPET: Lag en salat, gjerne dagen før og ta med i en boks. Tips: Lag ekstra mye til middagen!

Sunne salater:

  1. Matboks med cottage cheese, melon- og skinkesalat
  2. Asiatisk salat med reker og avokado
  3. Avokadosalat med guajillo chili-dressing
  4. Egg- og crabstickssalat (kr 20,35)
  5. Kyllingsalat av rester
  6. Linsesalat med avokado
  7. Matboks med cottage cheese, melon- og skinkesalat
  8. Parmaskinke, melon og mozzarellasalat med chili- og mangodressing
  9. Rødkålsalat med fiken og søtpotet
  10. Salat med tunfisk, avokado og ruccula (kr 17)
  11. Quinoasalat med koriander, bønner og fetaost

MIDDAGSRESTER: Kokte eller rå grønnsaker som er rester fra middagen dagen før kan puttes i matpakka; Søtpoteter, kalde poteter, coleslaw, blomkål og brokkoli (selv om det lukter kål…).

GRØNT PÅLEGG: Frukt og grønnsaker kan også være pålegg; Tomatskiver på osten. Et dryss basilikum under kjøttpålegget. Pynt med for eksempel karse eller alfalfaspirer.

SUNT (OG GODT!) Å DRIKKE

Grønt og skjønt i matboks og matpakke

©FOTO: IKEA

3 sunne grønnsakjuicer:

Mettende smoothies:

Vann med smak:

  • Ananas og mynte
  • Ingefær og sitron
  • Rosmarin og appelsin
  • Melon, agurk og lime
  • Blåbær og vannmelon
  • Vaniljestang (tom for frø) og jordbær
  • Eple og kanelstang

MAT PÅ TERMOS

Tips og ideer til lunsj du kan ta med deg

EFTERFRÅGAD mattermos, rustfritt stål, 59,-/stk. Enkel å fylle med mat og spise direkte fra, takket være den vide åpningen. Mer produktinformasjon. Størrelse: 0.5 l. © FOTO: IKEA

SUPERT MED SUPPE: Suppe er også super restemat. Lager du litt ekstra har du til lunsj dagen etter.

Matpakker for stabilt blodsukker

Brødmat kan gjøre at blodsukkeret synker på ettermiddagen, og vi blir trøtte og ukonsentrerte. Det kan derfor være smart å satse på brød med mindre karbohydrater, som holder blodsukkeret mer stabilt og gjør at det er lettere å holde seg våken og opplagt utover ettermiddagen. 

Her er noen gode lavkarbo varianter jeg har laget med lavkarbo brødmix. Det finner du i helsekost og mange matbutikker.

1. LAVKARBO PIZZABUNN MED:

  • karbonadedeig/kyllingkjøttdeig
  • grønnsaker (løk, oliven, paprika)
  • tomatpuré/ketchup uten sukker
  • gulost eller mozzarella

Idemagasinets oppskrift på pizza med bunn av lavkarbo brødmix

Lavkarbo pizza med pizzabunn av brødmix / © FOTO: idemagasinet.no

Oppskrift på: Lavkarbo pizza med pizzabunn av brødmix (kjapp!)

2. LOMPER ELLER FULLKORNSWRAP/TORTILLA

Sitter du igjen med par ekstra lomper etter grillingen? Ikke kast dem – men bruk lompene i din eller barnas matpakke dagen etter. Tortilla-rester etter tacomiddagen kan også brukes. Å rulle gode ting i en lompe eller tortilla gir en ellers kjedelig matpakke et løft. Bruk skinke, smøreost eller annet pålegg i lompa eller tortillaen. Rull tett, del opp i biter og sett på høykant i matpakka. Det både smaker godt og ser bra ut.

Forslag til fyll av wraps, lomper og tortillas:

  • laks og salatgrønnsaker
  • tacofyll laget av karbonadedeig/kyllingkjøttdeig + salatgrønnsaker
  • falafel og hummus

Idemagasinets oppskrift på tortillalomper med lavkarbo brødmix

Lavkarbo tortillalomper av brødmix / © FOTO: Per Erik Jæger

Oppskrift på: Lavkarbo tortillalomper av brødmix

3. SALAT

Når vi først er inne på middagsrester. Ta vare på salaten som ble igjen etter middag og legg i en matboks. Godt for både for voksne og barn dagen etter til lunsj. Husk å ha dressingen i en liten matboks for seg, slik at salaten ikke blir vissen.

10 sunne og gode salatoppskrifter:

Sunn oppskrift på matboks med cottage cheese, melon og skinkesalat

Matboks med cottage cheese, melon- og skinkesalat / © FOTO: Tine

  1. Matboks med cottage cheese, melon- og skinkesalat
  2. Asiatisk salat med reker og avokado
  3. Avokadosalat med guajillo chili-dressing
  4. Egg- og crabstickssalat (kr 20,35)
  5. Kyllingsalat av rester
  6. Linsesalat med avokado
  7. Matboks med cottage cheese, melon- og skinkesalat
  8. Parmaskinke, melon og mozzarellasalat med chili- og mangodressing
  9. Rødkålsalat med fiken og søtpotet
  10. Salat med tunfisk, avokado og ruccula (kr 17)
  11. Quinoasalat med koriander, bønner og fetaost

4. LAVKARBO SCONES MED:

Idemagasinets oppskrift på lavkarbo scones av brødmix

Grove scones av lavkarbo brødmix / © FOTO: Per Erik Jæger

Oppskrift på: Grove scones av lavkarbo brødmix

5. LAVKARBO RUNDSTYKKER MED:

  • fiskekaker eller fiskekarbonader
  • salatblader og løkringer
  • kylling
  • fiskepudding
  • karbonadedeig/kyllingkjøttdeig og sukkerfri ketchup

Idemagasinets oppskrift på lavkarbo rundstykker av brødmix

Lavkarbo rundstykker av brødmix / © FOTO: Per Erik Jæger

Oppskrifter på rundstykker: Lavkarbo rundstykker av brødmix og Lavkarborundstykker med mandelmel

6. SMOOTHIE

Ha smoothie på en drikkeflaske og bruk som tilbehør, eller hva med en liten «shot» om du har bitte små flasker du kan legge i matpakka? Enkelt også på jobb hvis du har mye å gjøre og ikke rekker å gå til lunsj. Gir ny energi raskt.

Oppskrifter på sunne smoothies:

Idemagasinets oppskrift på espressosmoothie

Espresso-shake med kokosolje / © FOTO: Per Erik Jæger

7. MIDDAGSRESTER ER PERFEKT SOM MATPAKKE

Ofte er middagsrester det som skal til for å gjøre en matpakke litt mer spennende. Lag for eksempel små spyd med kjøttboller, pølsebiter, god ost og perletomater, som du pakker i matboksen. Det er ikke mer som skal til!

8. SUNNE PANNEKAKER

Idemgasinets oppskrift på sunn bananpannekake

© FOTO: idemagasinet.no

Serveringsforslag:

  1. Bær
  2. Kanel
  3. Kardemomme
  4. Pumpkin Pie Spice mix
  5. Sukkerfri karamellsirup
  6. Hjemmelaget sukkerfritt sjokoladepålegg
  7. Yoghurt, gjerne gresk eller tyrkisk
  8. Ditt foretrukne søtningsmiddel: Sukrin Gold, kokossukker, lønnesirup eller honning

9. SUNNE BLODSUKKERVENNLIGE BRØD MED PÅLEGG SOM:

  • Leverpostei, (se etter Nøkkelhullet)
  • Makrell/laks (i tomat/røkt eller lignende)
  • Ulike typer gulost eller smøreost
  • Kylling- og kalkunpålegg, skinke eller annet magert kjøttpålegg
  • Salat, paprika, tomat og agurk til pynt

Oppskrifter på sunne brød

Idemagasinets oppskrift på sunt lavkarbo nøttebrød med ost av lavkarbo brødmix

© FOTO: Per Erik Jæger

10. OMELETT

Stek løk og sopp i en stekepanne. Ha i buketter av kokt brokkoli og biter av f. eks skinke, kylling, pølse eller karbonade (gjerne rester). Visp sammen noen egg med salt og pepper og tøm det over. Lett å ta med seg, lett å spise.

Oppskrifter på omeletter:

Idemagasinets sunne oppskrift på omelett med laks og linser

© FOTO: Go Green

11. GROVT PITABRØD MED TUNFISK- ELLER KYLLINGFYLL

Bruk grovt pitabrød. Fyll kan være tunfisk eller kylling, sammen med rucola og grønnsakbiter som agurk, tomat, paprika og rødløk. Lag en dressing av rømme, most avocado, sitronsaft og krydder. Bland kjøtt eller fisk, grønnsaker og dressing og ha det i en egen boks. Fyll pita-brødet med blandingen rett før det skal spises. Tips: Legg pitabrødet i et kaffefilter slik at det blir lettere å spise uten søl.

12. MATMUFFINS

Matmuffins kan fylles med det du liker best. Restemat er også ypperlig! Pølser, salami, paprika, parmesanost, oliven, urter…er noen tips!

Idemagasinets oppskrift på sunne lavkarbo matmuffins av brødmix

© FOTO: Per Erik Jæger

13. KNEKKEBRØD

Knekkebrød kan være en fin avveksling til brød. Tips: Knekkebrød holder seg sprøere når du smører på pålegget rett før det skal spises!

Idemagasinets oppskrift på enkle glutenfrie knekkebrød

© FOTO: Sana Bona

15. PAI/TERTE, TORTILLAPIZZA, EGGEMAT…

  1. Eggerøre, chilipølse og kalkunbacon
  2. Frokost/lunsj på 5:2-dietten: Kalkunrull og egg (153 kcal)
  3. Makrell i tomat, egg og salat (kr 22,02)
  4. Små terter med fetaost, ruccola og tomat
  5. Vegetarisk spinatpai med ekstra fiber
  6. Tortillapizza Pineapple Fajita (av ferdigkjøpt tortilla)

Oppskrift på Pineapple fajita pizza

© FOTO: Santa Maria

Håper du ble inspirert!

Marianne :)

FLERE SUNNE MATBOKSIDEER:

Sunne og kreative ideer til matbokser uten brød

 

Trykk på bildet for å komme til Pinterest!

 

(Kilder: Matprat, frukt.no, melk.no, TINE, nille, IKEA, helsenorge.noAdams matkasseRema 1000Fedon.no)

No Comments

Her kan du legge inn din kommentar eller en hyggelig hilsen: