Hjem   Om meg   Kontakt
Rolig mage med godt brød | Marianne de Bourg
32315
post-template-default,single,single-post,postid-32315,single-format-standard,qode-social-login-1.0,qode-restaurant-1.0,ctcc-exclude-NA,woocommerce-no-js,ajax_fade,page_not_loaded,,select-theme-ver-4.4.1,menu-animation-underline

Rolig mage med godt brød

BOKTIPS: Oppskrifter tilpasset lavFODMAP for deg med IBS

Norge baker som aldri før. Vi elsker brød – men mange av oss får urolig mage av visse fibersorter, laktose og gluten. I boken Rolig mage med godt brød byr Sofia Antonsson på et førtitalls varierte brødoppskrifter, fra surdeigsbrød og proteinbrød til tortillaer og havrerundstykker. Lær deg å bake brød for hele familien med surdeigsbase, naturlig glutenfritt og med spelt.

BOKTIPS Kokeboken Rolig mage med godt brød

Foto: Forlaget

  • Tittel: Rolig mage med godt brød
  • Sjanger: Kokebok
  • Forfattere: Sofia Antonsson
  • Antall sider: 108
  • Forlag: Vega Forlag
  • Pris: Kr 262 hos Adlibris.com

I jobben som ernæringsfysiolog møter Sofia Antonsson daglig mennesker med irritabel tarm (IBS, Irritable Bowel Syndrom), som for lengst har gitt opp håpet om å få spise et godt brød igjen. Det vil hun forandre på!

Du som allerede kjenner til forfatteren, vet at de tidligere bøkene hennes inneholder mange gode hverdagsoppskrifter tilpasset kostbehandlingen lavFODMAP. Rolig mage med godt brød gir deg med IBS mulighet til – via lavFODMAP – å endelig nyte godt brød igjen uten å få mageproblemer.

De fleste av oppskriftene er uten hvete, rug eller bygg og passer også for deg som er glutenintolerant. For deg som ikke vil eller trenger å unngå gluten, er det også et helt kapittel med deilig brød bakt med speltsurdeig.

FODMAP er en kostholdsbehandling som går ut på å fjerne de karbohdyratene som er fermenterbare, og som gjærer i tarmen. FODMAPs omfatter molekylene fruktose, laktose, ligosakkarider og sukkeralkoholer. Hos personer med IBS (Irritable Bowel Syndrome/irritabel tarm) tas disse karbohydratene ikke så lett opp i kroppen og har lett for å gjære. Dessuten er karbohydratene osmotisk aktive og påvirker dermed væskebalansen i tarmen, noe som fører til avføringsproblemer som diaré, forstoppelse og varierende avføring.

Kostholdsbehanlingen innledes med en eliminasjonsfase som tar minst to uker og gjerne fire til seks uker, for å se om behandlingen gir resultat. Deretter innfører man en og en matvare igjen for å se om man reagerer på dem. Det som avgjør om man får symptomer, er belastningen av FODMAPs i løpet av hele dagen.

Alle oppskriftene i boken er tilpasset lavFODMAP, og de fleste er også glutenfrie. Hvis du ikke er helt fortrolig med fortkortelsene IBS og FODMAP, er det et kapittel i boken som beskriver hva dette er.

Å bake glutenfritt skal ikke være vanskelig! Derfor er ingrediensene begrenset der det er mulig og forfatteren har prøvd å bruke de samme melsortene. Det er benyttet bare naturlig glutenfrie melsorter fordi ferdig melblandinger inneholder unødig mye tilsetningsstoffer som kan gi symptomer. Tilbudet av naturlig glutenfrie melsorter er litt forskjellig rundt om i landet, derfor har forfatteren valgt å bruke mais- og bokhvetemel fra Regal ettersom de er å få tak i de fleste butikker. Andre melsorter som brukes, bør også være lett tilgjengelige uansett hvor man bor.

Om forfatteren:

Sofia Antonsson er ernæringsfysiolog og forfatter av boksuksessene Rolig mage med god mat og Mer rolig mage med god mat. Som ekspert på behandling av irritabel tarm har hun med kostholdsbehandlingen lavFODMAP hjulpet tusener av mennesker med ømfintlig mage å spise godt og føle seg bra. Nå kan du endelig spise favorittbrødet ditt – og samtidig ha en rolig og tilfreds mage!

No Comments

Her kan du legge inn din kommentar eller en hyggelig hilsen:

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Blogglistenhits