Hjem   Om meg   Kontakt
Råd for deg som vil sove som et barn | Marianne de Bourg
30615
post-template-default,single,single-post,postid-30615,single-format-standard,qode-social-login-1.0,qode-restaurant-1.0,ctcc-exclude-NA,woocommerce-no-js,ajax_fade,page_not_loaded,,select-theme-ver-4.4.1,menu-animation-underline

Råd for deg som vil sove som et barn

15 TIPS MOT SØVNLØSHET:

Mens sult, alkohol og hardtrening kan forverre søvnløshet, skal yoga, urter og riktig farge på soverommet kunne være god medisin.

Søvnproblemer er faktisk blant de vanligste helseproblemer i Norge. Hver tredje nordmann klager over dårlig søvn i perioder og 10-15 prosent av befolkningen lider av langvarige og alvorlige søvnproblemer.

PS – Husk bare på at det ikke er snakk om søvnproblemer fordi man ikke sovner med en gang man legger seg eller når man våkner noen ganger i løpet av natten. Dette er helt vanlig, så prøv å dempe selve frykten for ikke å få sove.

15 tips og råd mot søvnløshet

 

(Kilder: WonderlandHelsedirektoratetLilleborg, PhilipsSøvnklinikken Somniidemagasinet).

De fleste søvneksperter mener at pasienter med akutte søvnproblemer kan ha nytte av sovemedisin i en slik kortere periode. Kanskje vil en ukes behandling være nok til å snu en vond trend.

Sovemedisin gjør imidlertid ikke noe med årsaken til at søvnen er dårlig. Det er derfor viktig å finne årsaken, og gjøre noe med denne.

Ved langvarige søvnproblemer anbefales ikke sovemedisin. Effekten av sovemedisin avtar vanligvis ved langvarig bruk. Det kan medføre økte doser. I tillegg er det fare for avhengighet. En viktig grunn til å unngå langvarig bruk av hypnotika (sovemidler) er at de ikke løser søvnproblemene.

Valeriana er et godt alternativ til sovepiller. Helsekostmiddelet har dokumentert effekt og er et av de mest brukte mot søvnløshet fordi det ikke er vanedannende.

Her er 15 gode råd som kanskje kan være til hjelp for en god natts søvn.

  1. Faste tider
    Legg deg omtrent til samme tid hver kveld, og gjør det samme om morgenen også. Stå opp til et fast klokkeslett.
  2. Bygg opp søvnbehovet
    Unngå å sove på dagtid. Bygg opp søvnbehovet til kvelden.
  3. Ikke kaffe og alkohol
    Unngå både kaffe, te, cola og alkohol etter kl 17 på ettermiddagen.
  4. Bra med trim
    Fysisk aktivitet gir bedre søvn, men unngå hardtrening rett før leggetid.
  5. Ikke sulten til sengs
    Unngå å være sulten når du legger deg, og ikke innta tunge måltider rett før leggetid.
  6. Mørkt, rolig og riktig temperatur
    Sørg for at soverommet er mørkt og rolig, og at rommet har en moderat temperatur. Ikke bruk mobil og pc på senga.
  7. Stå opp igjen
    Hvis du ikke får sove, stå opp igjen og gjør noe annet. Legg deg igjen når du blir trøtt igjen. Våkner du i løpet av natta, prøv å unngå å kikke på klokka.
  8. Avspenning
    Lær deg en avspenningsteknikk, for eksempel mindfulness, og bruk den ved oppvåkninger. Sett av tid på dagen til å gå igjennom ting du bekymrer deg over. Prøv å unngå å bruke natta til bekymringer.
  9. Ikke tv på soverommet
    Dersom du har tv på soverommet bør du ikke se på den før du skal sove. Det gjør deg nemlig mer våken, slik at det blir vanskeligere å falle i søvn. Les heller en god bok hvis du sliter med å sove.
  10. Ikke tren på kvelden
    Unngå fysisk aktivitet innen tre timer før du skal sove. Du kan gjerne trene på morgenen eller ettermiddagen, da det kan hjelpe deg med å sove bedre om nettene. Mange sover også bedre om de har vært noen timer utendørs på dagen og fått masse frisk luft.
  11. Yoga gjør i mange tilfeller at man sover bedre fordi stressnivået går ned. [Les mer om yoga for helsen]
  12. Fargen på soverommet er ikke likegyldig for om vi sover godt. Blått er kanskje den fargen de fleste av oss forbinder med en god soveromsfarge. [Les mer om gode soveromsfarger]
  13. Urter mot søsvnløshet: Sitronmelisse er en aromatisk urt som har blitt brukt mot blant annet uro og søvnløshet. Det samme har te av løvetann.
  14. Aromaterapi med eteriske oljer kan virke søvndyssende. [Les mer: Eterisk oljeblanding for bedre søvn]
  15. Kjølende pute: Er problemet at puten din blir fuktige og ubehagelig, finnes det til og med puter med kjølende effekt.

Håper dette er gode tips å ta med seg.

Marianne de Bourg er redaktør og sribent på idemagasinet.no

Jeg blir glad om du liker idemagasinet.no på Facebook :0)

No Comments

Her kan du legge inn din kommentar eller en hyggelig hilsen:

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.