Hjem   Om meg   Kontakt
Nyt sjokolade på (minst) 10 uimotståelige måter | Marianne de Bourg
30227
post-template-default,single,single-post,postid-30227,single-format-standard,qode-social-login-1.0,qode-restaurant-1.0,ctcc-exclude-NA,woocommerce-no-js,ajax_fade,page_not_loaded,,select-theme-ver-4.4.1,menu-animation-underline

Nyt sjokolade på (minst) 10 uimotståelige måter

Når du vil lage noe med sjokolade til helgen…

Her får du mer enn ti fristende sjokoladeoppskrifter. Sjokolademousse, kokosboller og sjokoladekarameller – nam! Hjemmelaget sjokoladepålegg, konfektkake og suksesskake – oh la la.

Det kan bli vanskelig å velge.

10 fristende oppskrifter med sjokolade

(Foto: Cappelen Damm, Økosjokolade, Funksjonell Mat, Per Erik Jæger)

1. Rå sjokoladekarameller

rå Sjokoladekarameller_04

Sjokoladekarameller som helt enkelt er mikset sammen i en blender. De trenger altså ingen koking.

2. Fire fristende sukkerfrie desserter med sjokolade

Oppskrift på rå sjokolademousse uten sukker

Her får du fire fantastiske oppskrifter på sukkerfrie sjokoladesserter: Sjokolademousse, sjokoladefondant, sjokolade-delice og sjokoladekake uten melk og mel.

3. Varmende mokka latte

Ingeniørfruens mokka latte med kanel

Når vi har lyst på noe varmende, noe duftende – og selvfølgelig noe godt. Når valgets kvaler faller mellom kakao eller kaffe, kan vi si: ”Ja, takk begge deler” og lage mokka latte.

4. Ti uimotståelige varianter av hjemmelaget sjokoladepålegg

OPPSKRIFT PÅ HJEMMELAGET Verdens beste sjokoladepålegg

Her får du 10 varianter av sjokoladepålegg – sjokopålegg à la Nugatti og Nutella, “After Eight”-pålegg, kokos-sjokopålegg, sjokoladepålegg med appelsinsmak, med kokossmak og karamellpålegg.

5. Sukkerfrie peanøttkuler med masse fiber og protein

Sunn oppskrift på sukkerfrie peanøttproteinkuler

Spiser du denne porsjonen med peanøttkuler får du i deg 25 g protein og 35 g fiber. Ikke dårlig!

6. Hjemmelagde kokosboller (uten sukker!)

Ingeniørfruens sukkerfrie kokosboller

Med denne sukkerfrie varianten er det ingenting å lure på. Eggehviter og gelatin inneholder rent protein, så dette vil jeg kalle både muskelmat og treningsmat i tillegg til godteri.

7. Black Magic sukkerfri sjokoladekake

Black magic sjokoladekake

Denne kaken inneholder ikke mel, og får derfor en helt vidunderlig mektig og nesten litt kremete konsistens. Den er glutenfri og lavkarbo.

8. Sukkerfri sjokoappelsinmousse med dadler som søtning

Sunn oppskrift på appelsinmousse

I denne moussen er det hverken brukt sukker eller andre sukkererstatninger. Her er det dadler som gir den søte gode smaken.

9. Sukkerfri lavkarbo konfektkake med karamellfyll og sjokoladetrekk

Sunn oppskrift på sukkerfri lavkarbo konfektkake

Karamell…sjokolade…konfekt. Ord som smelter på tungen, akkurat som denne kaken.

10. Sukkerfri lavkarbo suksesskake – eller suksessterte

Nydelig-og-sunn-(!)-oppskrift-på-sukkerfri-suksesskake-eller-suksessterte

Oppskrift på gul kake, kake med gul krem, suksesskake eller suksessterte. Samme kake, mange navn!

Og det er sunt også!

Kakao er en av våre beste kilder til flavonoider, som er kraftige antioksidanter som beskytter blodårene og dermed forebygger venesykdommer og beskytter LDL-kolesterolet. Kakao kan også være med på å redusere risikoen for slag, hjertesvikt, kreft og diabetes.

[Les mer: Kakao for hjertet og sjelen]

Sjokolade skal ha den vidunderlige egenskapen at den påvirker lystsenteret i hjernen positivt. Kakaobønnene inneholder fenyletylamin som for oss til å føle tilfredshet, og gjør at puls og blodtrykk øker. Ved sjokoladespising får du dessuten i deg stoffet anandamid som gir en avstressende reaksjon og du kan oppleve lykkefølelse.

Håper du ble fristet til å lage noen av oppskriftene :)

Marianne de Bourg er redaktør og sribent på idemagasinet.no

Herlig om du liker idemagasinet.no på Facebook :0)

No Comments

Her kan du legge inn din kommentar eller en hyggelig hilsen:

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Blogglistenhits