Hjem   Om meg   Kontakt
Marianne de Bourg | Dette visste du (kanskje) ikke om fordøyelsessystemet ditt
29572
post-template-default,single,single-post,postid-29572,single-format-standard,qode-social-login-1.0,qode-restaurant-1.0,ctcc-exclude-NA,woocommerce-no-js,ajax_fade,page_not_loaded,,select-theme-ver-4.4.1,menu-animation-underline

Dette visste du (kanskje) ikke om fordøyelsessystemet ditt

Probiotika, mikroflora, melkesyrebakterier eller gode tarmbakterier. Kall dem hva du vil, men du har 1,5 kilo av dem i kroppen og det er mye som er verdt å vite om disse små arbeiderne.

Selv om vi ikke kan se dem, har vi hundrevis av milliarder av bakterier som kalles mikrofloraen (eller mikrobiomer). De lever på huden vår, i vår munn og nese, og spesielt i våre tarmer.

Denne mikrofloraen veier rundt 1,5 kilo (det er samme vekt som leveren vår) og er estimert til å utgjøre om lag 2% av total kroppsmasse. Vi har faktisk flere bakterier enn celler i kroppen, med om lag 10 til 1, og de tar bolig i kroppen vår fra den dagen vi blir født og blir med oss gjennom hele livet.

Her er svar på spørsmålene de fleste har om mikroflora, tarmbakterier, probiotika og prebiotika.

TARMHELSE - Melkesyrebakterier, probiotika, prebiotika, tarmflora

(Kilder: melkesyrebakterier.no, folkehelseinstituttet, forskning.no)

1. Hva er mikroflora?

Mikroflora omfatter både nyttige og fiendtlige bakterier i kroppen, der den perfekte balansen for kroppene våre er rundt 85 prosent gunstige og 15 prosent ugunstige bakterier.

2. Hva er gode/gunstige tarmbakterier?

Gode/gunstige tarmbakterier er også kalt både probiotika, mikroflora og melkesyrebakterier. De omfatter vennlige typer bakterier som finnes i den normale mikroflora i tarmen. Vi har alle billioner av dem, og det er en enorm mengde forskning som viser fordelene av en balansert tarmflora i mange områder av helse. (Relevante linker nederst i artikkelen).

3. Hva er forskjellen mellom probiotika og prebiotika?

Probiotika og prebiotika er helt forskjellige ting.

Probiotika er levende bakterier. Det vil si de viktige gode/gunstige bakteriene som lever i tarmene våre og som vi kan tilføre flere av ved tilskudd av melkesyrebakterier.

Prebiotika er mat for de gode bakteriene. Det vil si ufordøyelige karbohydrater i form av visse typer fiber som ikke kan brytes ned i fordøyelsessystemet, men som hjelper de gode bakteriene til å holde seg i live. Kostfibre av typene inulin, FOS (frukto- oligosakkarider) og resistent stivelse som finnes i matvarer som for eksempel bananer, artisjokker, jordskokk, asparges, honning, alle typer løk og potetmel.

Les mer om resistent stivelse: RS – resistent stivelse, fiber for slanking og god tarmhelse

4. Hva heter de gunstige tarmbakteriene?

De gunstige bakteriene i kroppen består av hundrevis av forskjellige arter, men de to viktigste er Lactobacillus og bifidobakterier.

5. Hva er tarmbakteriene godt for?

Mikrofloraen har en rekke fordeler…faktisk kunne vi ikke overleve uten dem. Tarmbakteriene spiller en viktig rolle i ernæring, metabolisme, regulering av immunforsvaret og beskyttelse, samt i å forbedre fordøyelsen og tarmhelse.

For eksempel oppfører de seg som millioner av små arbeidere hjelper oss til å fordøye maten, spesielt visse typer fiber og dette gir oss mer energi, samt å være avgjørende for å hjelpe oss til å absorbere de gunstige antioksidanter som finnes i frukt og grønnsaker.

De bidrar også til å bygge vårt naturlige forsvar så snart vi er født og deretter hjelpe til å opprettholde vårt immunsystem gjennom hele livet. En måte som de gjør dette på er ved å danne en mikroskopisk ‘beskyttende teppe “på vår tarmoverflaten og deretter opptre som tusenvis av små ‘overvåkingssentre’, bidrar til å stoppe patogener (bl.a. bakterier og virus) inn i kroppen gjennom fordøyelseskanalen.

6. Hva skjer om vi har en ubalansert mikroflora?

En ubalansert mikroflora, det vil si balansen mellom de gode og dårlige tarmbakteriene, kan bidra til lav energi og ha en negativ effekt på immunsystemet, bidra til et dårligere immunforsvar og gjøre oss mer mottakelige for sykdom.

Hundrevis av studier har vist at dysbiose (ugunstig flora) i tarmsystemet kan skape ulike autoimmune sykdommer og svekke immunforsvaret, og i følge naturopat i biologisk medisin, Caroline Fibæk kreves det gode tarmbakterier for å føre de hormonene ut av kroppen som leveren har brutt ned, som for eksempel østrogen.

[Les mer om østrogennedbrytning og brystkreft]

 

7. Hva kan påvirke tarmbakteriene negativt?

Mange faktorer, som kosthold, miljø, matforgiftning, mageinfeksjoner, sykdom, antibiotika, stress, mangel på søvn og aldring kan påvirke balansen av tarmbakterier og la de mindre ønskelige typer bakterier for å øke og sette mikrofloraen ut av balanse.

8. Trenger vi å ta gode melkesyrebakterier som tilskudd?

Det å supplere med gode melkesyrebakterier kan bidra til å gjenopprette og deretter opprettholde den gunstige mikroflorabalansen som er så viktig for oss.

9. Trenger vi å ta gode melkesyrebakterier hver dag?

Det finns stadig flere bevis for at et daglige tilskudd av probiotika bidrar til å forbedre både tarmhelse og immunforsvar.

Tidligere generasjoner hadde blant annet høyere inntak av probiotiske organismer via fermentering som ble brukt til å bevare mat. Disse fermenterte grønnsaker og meieriprodukter inneholdt høye nivåer av bakterier.

[Prøv: Melkesyregjæret rødkål og surkål]

Forbruk av fermentert mat er langt mindre utbredt i dag som kjøling nå er brukt som middel for konservering av mat, og det kan derfor være nyttig å støtte med gode melkesyrebakterier som daglig tilskudd.

10. Når er det ekstra viktig med tilskudd av melkesyrebakterier?

Det finnes en rekke spesifikke grunner for å supplere med gode melkesyrebakterier, som for eksempel; perioder med høyt stress som kan påvirke balansen i mikroflora, ved fordøyelsesproblemer, ved reisediaré, samt når vi har tatt antibiotika, som ofte også dreper de gode bakteriene.

11. Kan jeg ta for mye gode melkesyrebakterier?

Nei, det er nesten umulig å overdosere probiotika. Vi har alle milliarder (enkelte anslag sier billioner) av “vennlige” bakterier i kroppen vår, og disse blir stadig erstattet. Tas i svært store mengder kan de imidlertid mildt øke hyppigheten av avføringen.

Les mer – 10 interessante saker om melkesyrebakterier:

  1. Bakteriesamfunn avgjørende for helsa
  2. Mindre allergi med probiotika
  3. Probiotika kan hjelpe ved antibiotika-kur
  4. Kosthold i svangerskapet – om fisk og probiotiske melkeprodukter
  5. Kolikk kan skyldes bakterier
  6. Probiotika i svangerskapet er forbundet med lavere risiko for allergi hos barnet
  7. Bakterier hjelper deg til null hull
  8. Fire bakterier i tarmen kan avsløre om du blir overvektig
  9. Some of my best friends are germs (Noen av mine beste venner er bakterier)
  10. Gode bakterier for psyken?

Håper du ble inspirert.

Jeg blir glad om du liker og deler på Facebook.  Tusen takk :)

Marianne de Bourg er redaktør og sribent på idemagasinet.no

No Comments

Her kan du legge inn din kommentar eller en hyggelig hilsen:

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Blogglistenhits