Hjem   Om meg   Kontakt
Hva er selvfølelse – og hvordan kan du øke den? | Marianne de Bourg
27648
post-template-default,single,single-post,postid-27648,single-format-standard,qode-social-login-1.0,qode-restaurant-1.0,ctcc-exclude-NA,woocommerce-no-js,ajax_fade,page_not_loaded,,select-theme-ver-4.4.1,menu-animation-underline

Hva er selvfølelse – og hvordan kan du øke den?

Er du stolt av hvem du er, setter dine egne behov høyt, godtar utseendet ditt og unngår å sammenligne deg med andre? Ja, da har du god selvfølelse. 

Selvfølelse er å akseptere seg selv som den en er, og være bevisst sin egen verdi. Ifølge Tidsskrift for Norsk Psykologiforening har positiv eller negativ selvfølelse  innvirkning på humør og motivasjon.

Høy selvfølelse er viktig fordi det som regel gir godt humør og selvtillit, slik at en tør gi seg i kast med utfordringer i tilværelsen. Lav selvfølelse fører gjerne til at en søker å unngå eller flykte fra oppgaver i livet som en ellers kunne ha løst.

Selvfølelse og selvtillit er to begreper som ofte blandes sammen i dagligtalen. I følge Hanne Schjerven Paulsrud finnes et hav av forskjeller, og dem er det nyttig å lære mer om. –Selvfølelse handler om hvordan vi verdsetter oss selv ut fra hvem vi er, uavhengig av hva vi gjør.  – Selvtillit er knyttet opp til prestasjoner, og kan variere fra aktivitet til aktivitet.

Hva er god selvfølelse og hvordan øker du den?

Men man må trene for å holde selvfølelsen god, akkurat som man må for å holde kondisjonen oppe. Felles for alle, selv de som egentlig har god selvfølelse – er at selvfølelse er ferskvare. Det er noe som fort kan få seg en knekk, og derfor er det viktig å ha gode verktøy for å opprettholde den.

Her er kjennetegn på god selvfølelse og tips til hvordan du kan trene den opp hos deg selv eller barna ved hjelp av egentrening eller kurs.

Kjennetegn på god selvfølelse

Ifølge Mariann Deila i boken Prosjekt Sterk er dette kjennetegn på at du har god selvfølelse:

  1. Du vet hvem du er, er stolt av hvem du er, og står for den du er.
  2. Du setter dine egne behov høyt.
  3. Du respekterer deg selv, er glad i deg selv, og behandler deg selv godt.
  4. Du tar dine valg i livet basert på hva du selv ønsker, og ikke basert på hva du tror andre forventer.
  5. Du godtar at du ikke kan kontrollere hva alle andre mener og tenker om deg.
  6. Du gir slipp på utopien om at alle i hele verden skal like deg.
  7. Du snakker sjelden negativt om andre.
  8. Du har ikke behov for å skryte høylytt av deg selv.
  9. Du har ikke behov for å trykke andre ned.
  10. Du unngår å sammenlikne deg selv med andre.
  11. Du godtar utseendet ditt, og de genetiske forutsetningene du har fått.
  12. Du forstår at du ikke blir lykkeligere av å se ut som en supermodell.

– Man må trene for å holde selvfølelsen god, akkurat som man må for å holde kondisjonen oppe. Si «jeg er en verdifull person» til deg selv hver dag, sier forfatter av boka “Selvfølelse nå!”, Mia Törnblom til Rådet for psykisk helse.

Trening av selvfølelsen

Hun gir disse 7 tipsene for å øke selvfølelsen:

  1. Lag en daglig rutine der du kan bekrefte deg selv
  2. Tillat deg å drømme
  3. Ikke sammenlign deg med andre
  4. Ta ansvar for å se deg selv som del av en sammenheng
  5. Tilgi deg selv og dine handlinger
  6. Vær takknemlig for det du har
  7. Ikke vær sammen med mennesker som ikke er bra for deg

Barne- og ungdomskurs

– Felles for alle, selv de som egentlig har god selvfølelse – er at selvfølelse er ferskvare. Det er noe som fort kan få seg en knekk, og derfor er det viktig å ha gode verktøy for å opprettholde en god selvfølelse, sier Trine Øfsti Bråten i Diameta som holder barne- og ungdomskurs for god selvfølelse. Hun har utviklet det som nå heter Barnekurs for god selvfølelse og Ungdomskurs for god selvfølelse med verktøy for mestring, glede, trygghet og positivitet.

– Dessverre er det ofte sånn at barn og ungdom ikke opplever at de er bra nok – ikke strekker til og kan få flere symptomer: depresjon, mobbing, stress, angst, lav selvfølelse, liten mestringsfølelse. Målet med å holde kurs er å være i forkant, før en del av disse barna og ungdommene begynner å slite for alvor. Kurset er ment for alle barn og ungdom fordi ringvirkningene vil bli mye større om alle har den samme kunnskapen, sier Trine Øfsti Bråten.

Voksenkurs

WebPsykologen holder kurs og workshops på bestilling rundt om i hele landet og hos Kursagenten finner du oversikt over kurs i selvutvikling og selvfølelse over hele Norge.

Flere måter å øke selvfølelsen på

Affirmasjoner er positive uttalelser eller erklæringer som skal skape nye nervebaner i hjernen når de praktiseres regelmessig. De kan brukes til å endre negative tankemønstre ved at det skapes nye nervebaner i hjernen.

[Hør på spillelisten: Guided Mindfulness Meditations]

Likte du dette? Jeg er glad for at du deler og liker på Facebook og andre sosiale medier. Tusen takk!
Marianne de Bourg er redaktør og sribent på idemagasinet.no

No Comments

Her kan du legge inn din kommentar eller en hyggelig hilsen:

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.