Hjem   Om meg   Kontakt
Avhengig av sukker? 12 grep mot sukkeravhengighet | Marianne de Bourg
27614
post-template-default,single,single-post,postid-27614,single-format-standard,qode-social-login-1.0,qode-restaurant-1.0,ctcc-exclude-NA,woocommerce-no-js,ajax_fade,page_not_loaded,,select-theme-ver-4.4.1,menu-animation-underline

Avhengig av sukker? 12 grep mot sukkeravhengighet

Avhengig av sukker, jeg? Jeg liker jo ikke engang godterier! Det er bakervarer, pasta og tortilla chips som er mine “guilty pleasures”. ja, og en liten sjokolade i ny og ne, da. Jeg er vel ikke sukkeravhengig!?

«Sukker. De hvite krystallene ser ut som et kjemikalie, isolert og ribbet for næring. Og faktisk er det for gift å regne. Mer potent enn heroin.»

Det er ikke bare hvitt sukker som bidrar til skyhøye blodsukkertopper, ifølge boken 12 uker til et sunnere liv og en smalere midje. Også raske karbohydrater fra raffinerte matvarer som lyst brød, fint knekkbrød, de fleste frokostblandinger, boller og kjeks, pasta og hvit ris gir blodsukkersvingninger og sukkeravhengighet.

– Raffinerte karbohydrater gir bare et øyeblikks tilfredsstillelse, før de setter i gang et tankekjør som fører deg inn i en ond sirkel hvor hvete og sukker gir sug etter mer, sier Berit Nordstrand.

Les mer: [Avhengig av sukker?]

Er du avhengig av sukker? Tips mot sukkeravhengighet

I følge boka Stopp søtsuget – slakt din indre godtegris er det mange signaler som forteller at du er sukkeravhengig:

  1. Hvis du har en pose med søtt innen rekkevidde, så tømmer du posen. Også selv om du på forhånd har bestemt at du bare skal spise litt.
  2. Når du ikke har tilgang på sukker, vender du deg mot matvarer som oppfører seg som sukker i kroppen: Brød av hvetemel, ris, korn, poteter og pasta.
  3. Du har hemmelige lagre av søtt i skuffer og skap…

Her er 12 tips til hva du kan gjøre for hjernen og tarmen din så du kan bli kvitt sukkeravhengigheten:

KUR MOT SUKKERAVHENGIGHET:

  1. FETT fra fisk og frø, nøtter og kjerner, gjerne også omega 3 fra fisk eller linfrøolje. 3-6 g daglig med omega 3
  2. ANTIOKSIDANTER gjennom frukt og grønt som også gjør kroppen mindre sur og dermed bedre forbrenning og immunforsvar.
  3. GRØNN MAT: Greens, f.eks Vim Combo fra www.vimsuperfoods.no
  4. BRA FETTSYRER: Ekte smør og kokosfett.
  5. PROTEINER eller tilskudd av frie aminosyrer.
  6. PROBIOTIKA, gjerne en variant med 12 ulike stammer av snille bakterier. Bruk dette i 2 mnd minst.
  7. UNNGÅ KARBOHYDRATENE: Unngå sukker, alkohol og raske karbohydrater litt strengt i 4-6 uker
  8. MØRK SJOKOLADE: Spis mørk sjokolade, minst 70 %, og grønn te fra Japan, evt med litt honning i
  9. DRIKK VANN: Drikk mye vann med sitron i, helst økologisk. Drikk mest mellom måltider og ikke til maten.
  10. POSITIVE AFFIRMASJONER: Si høyt til deg selv 5 ganger daglig: “Jeg har tillitt til gode endringer for meg selv. Jeg er helse. Jeg gir slipp på det som ikke tjener mitt gode med letthet.”
  11. BEVEG DEG! Og sov nok. Når du føler jobb og familie har fått sitt tenker du slik Anita Krohn Traaseth sier: » Nå får det være godt nok for de svina». Og svina er de du er glad i!
  12. STRESSREDUKSJON: Finn en stressreduserende aktivitet du liker så som yoga, pilates, gå tur, trene, strikke, lese, meditasjon, hagearbeid eller bare sitte å puste inn og ut og være tilstede her og nå. Det kan også være fint å få testet spesifikke mangler på vitaminer og mineraler med bioresonans, siden blodprøver ikke gir et godt nok bilde på hva cellene dine faktisk får tatt opp. Eventuelle reaksjoner på mat og overvekst av sopp er også fint å få testet med bioresonans utstyr. For mye sopp i kroppen vil lett skape sukkeravhengighet, og bør behandles dypere enn anbefalingene over dekker.

Takk til homeopat Kamilla Hill og bøkene Stopp søtsuget – slakt din indre godtegris og 12 uker til et sunnere liv og en smalere midje for inspirasjon og fakta.

Likte du dette? Jeg er for at du deler og liker på Facebook og andre sosiale medier. Tusen takk!
Marianne de Bourg er redaktør og sribent på idemagasinet.no

No Comments

Her kan du legge inn din kommentar eller en hyggelig hilsen:

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Blogglistenhits