Hjem   Om meg   Kontakt
Marianne de Bourg | Grønnere lunsj – grønt i matpakke, termos og matboks
26043
post-template-default,single,single-post,postid-26043,single-format-standard,qode-social-login-1.0,qode-restaurant-1.0,ctcc-exclude-NA,woocommerce-no-js,ajax_fade,page_not_loaded,,select-theme-ver-4.4.1,menu-animation-underline

Grønnere lunsj – grønt i matpakke, termos og matboks

Mer grønt i lunsjboks og matpakke – ja takk! Grønnsaker er så sunt som det kan bli. Og mer fristende enn svett gulost.

Se bare her:

FIKS FERDIG

En grønnere matpakke

FESTMÅLTID matboks, grønn, kr 39,-/stk. Matboksen har 2 avtagbare innsatser med til sammen 3 rom, slik at du for eksempel kan dele opp i hovedrett, saus og salat. Størrelse: 22x14x7 cm. © FOTO: IKEA

GRØNT i biter: Kutt opp grønnsaker og frukt til å ha med i matboksen. Prøv for eksempel agurk, paprika, gulrot, salat. Eller sats på grønnsaker som allerede er i passe porsjonsstørrelse.

Fiks ferdig:

  • Oliven
  • Cherrytomater
  • Babygulrøtter/knaskerøtter
  • Sukkererter

Skjær i staver:

  • Gulrøtter
  • Agurk
  • Kålrot
  • Paprika

NØTTER, FRUKT OG BÆR. En liten del av matboksen kan gjerne bestå av frukt og bær. En kiwi i skiver. Noen blåbær.

Fiks ferdig:

  • Nøtter
  • Tørkede aprikoser
  • Tørkede tranebær/gojibær/blåbær (husk å kjøpe de uten sukker)
  • Bjørnebær
  • Bringebær
  • Druer
  • Plommer

Skjær i biter:

  • Eple
  • Melon
  • Ananas
  • Kiwi
  • Pære

LAG SELV

Grønne tips til matpakke og matboks

BLANDNING matboks til salat, kr 35,- /stk. Spesielt velegnet for oppbevaring av salat, siden matboksen inneholder kniv, gaffel og en separat beholder for dressing – enkel å ta med og spise direkte fra. Størrelse: 17x17x11 cm. © FOTO: IKEA

TILBEHØRET GJØR SUSEN: Grønnsakbiter eller staver smaker bedre med dip; guacamole, pesto, aioli eller dressing. (Fettet gjør dessuten at betakarotenet i f.eks. gulrøtter tas lettere opp i kroppen).

Deilige diper:

SALAT FRA KJØLESKAPET: Lag en salat, gjerne dagen før og ta med i en boks. Tips: Lag ekstra mye til middagen!

Sunne salater:

  1. Matboks med cottage cheese, melon- og skinkesalat
  2. Asiatisk salat med reker og avokado
  3. Avokadosalat med guajillo chili-dressing
  4. Egg- og crabstickssalat (kr 20,35)
  5. Kyllingsalat av rester
  6. Linsesalat med avokado
  7. Matboks med cottage cheese, melon- og skinkesalat
  8. Parmaskinke, melon og mozzarellasalat med chili- og mangodressing
  9. Rødkålsalat med fiken og søtpotet
  10. Salat med tunfisk, avokado og ruccula (kr 17)
  11. Quinoasalat med koriander, bønner og fetaost

MIDDAGSRESTER: Kokte eller rå grønnsaker som er rester fra middagen dagen før kan puttes i matpakka; Søtpoteter, kalde poteter, coleslaw, blomkål og brokkoli (selv om det lukter kål…).

GRØNT PÅLEGG: Frukt og grønnsaker kan også være pålegg; Tomatskiver på osten. Et dryss basilikum under kjøttpålegget. Pynt med for eksempel karse eller alfalfaspirer.

SUNT (OG GODT!) Å DRIKKE

Grønt og skjønt i matboks og matpakke

BEHÅLLARE vannflaske, transparent, grønn, kr 25,-/stk. Du slipper søling, siden flaska er lekkasjesikker. Kan fylles om og om igjen, noe som er bra for miljøet. Størrelse: 0.6 l. ©FOTO: IKEA

3 sunne grønnsakjuicer:

Mettende smoothies:

Vann med smak:

  • Ananas og mynte
  • Ingefær og sitron
  • Rosmarin og appelsin
  • Melon, agurk og lime
  • Blåbær og vannmelon
  • Vaniljestang (tom for frø) og jordbær
  • Eple og kanelstang

MAT PÅ TERMOS

Tips og ideer til lunsj du kan ta med deg

EFTERFRÅGAD mattermos, rustfritt stål, 59,-/stk. Enkel å fylle med mat og spise direkte fra, takket være den vide åpningen. Mer produktinformasjon. Størrelse: 0.5 l. © FOTO: IKEA

SUPERT MED SUPPE: Suppe er også super restemat. Lager du litt ekstra har du til lunsj dagen etter.

 

Bon appétit!

Likte du dette? Lik og del gjerne på Facebook!

No Comments

Her kan du legge inn din kommentar eller en hyggelig hilsen:

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Blogglistenhits