Hjem   Om meg   Kontakt
Marianne de Bourg | Alternativ behandling av depresjon – fra mindfulness og probiotika til Botox
23935
post-template-default,single,single-post,postid-23935,single-format-standard,qode-social-login-1.0,qode-restaurant-1.0,ctcc-exclude-NA,woocommerce-no-js,ajax_fade,page_not_loaded,,select-theme-ver-4.4.1,menu-animation-underline

Alternativ behandling av depresjon – fra mindfulness og probiotika til Botox

Fysisk aktivitet og Johannesurt har vært de mest kjente og mest dokumenterte alternativer til antidepressiva mot depresjon. Men fra både forskning og folkemedisin finnes mer eller mindre utradisjonelle råd som kan være verdt å ta en titt på.

Rådene kan virke forebyggende eller være hjelp ved depresjon som et supplement til tradisjonell behandling med medikamenter og psykoterapi.

Depresjon er vanlig og rammer ca. 15% av befolkningen på et eller annet tidspunkt i livet. Hvis du tror du er deprimert, er det viktig å snakke med helsepersonell som kan stille diagnosen og tilby effektiv behandling.

Depresjon er knyttet til endringer i hvordan hjernen fungerer. Hjernen sender signaler mellom nerveendingene ved hjelp av signalstoffer som kalles nevrotransmittere. Hvis du er deprimert, så er så signalstoffer kalt noradrenalin og serotonin ute av balanse og virker ikke slik de skal.​

Tips og råd til komplementær behandling mot depresjon

Av biologiske forhold som kan være medvirkende årsaker til depresjon, kan nevnes mangel på signalstoffer (eks. serotonin) i hjernen, lavt stoffskifte, og mangel på lys ved vinterdepresjoner.

Antidepressive medikamenter og psykoterapi hjelper mot depresjon, men det kan ta så lang tid som seks uker før antidepressiva virker, så det er viktig at du ikke stanser å ta dem for tidlig.

Her er tips og råd til hva som kan være til hjelp.

PS – Rådene kan brukes i tillegg til, men må ikke erstatte medikamenter og psykoterapi.

Fysisk aktivitet

Når du trener danner kroppen biokjemiske signalstoffer som kalles endorfiner som gir en følelse av velvære. Fysisk trening er vist å kunne hjelpe mot depresjon, alene eller som tillegg til annen behandling. Den antidepressive effekten kan la vente på seg; det er derfor viktig å ikke miste troen for raskt.

“Stemningsmat”

Prøv visse typer ”stemningsmat” som druer, hvetekim, ølgjær, hvete, bokhvete, melasse, bær, fisk, frø og nøtter, skalldyr, ingefær, basilikum og rosmarin. Havre skal være et av naturens beste gjennoppbyggende midlene for nervesystemet og kan komme til nytte når man slutter å bruke midler mot depresjon.

Krydder

Kardemomme skal bidra til å bedre humøret, samt fjerne angst og depresjoner.
Kryddernellik skal være et middel for nervesystemet som skal lette spenninger, angst og depresjoner.

Urter

Rosmarin har lenge vært betraktet som et vidunderlig styrkemiddel for nervesystemet og skal kunne hjelpe mot vinterdepresjon. Sitronmelisse er et gammelt styrkemiddel som skal bedre humøret, roe sinnet og døyve angst. I menopausen kan lette depresjoner. Timian skal være et godt middel mot utmattelse, angst, søvnløshet og depresjon.

Rosmarin-te: 1 kopp kokende vann helles over 25 g av urten. Trekke i fem-ti minutter, siles og drikkes. Sitronmelisse-te: 1 kopp kokende vann helles over 25 g av urten. Trekke i fem-ti minutter, siles og drikkes.

Vitamin B6

Vitamin B6 beskytter nervecellene og produserer hjernens signalstoffer, blant annet serotonin, melatonin og dopamin. Vitamin B6-mangel kan gi depresjonslignende symptomer. Forekommer i: Bønner, bananer, rå fisk, nøtter, havregryn, lever, avokado, frukt og grønnsaker.

Vitamin B12

Men et godt nivå av B12 kan gjøre behandlingen av tilstanden mer effektiv.

Les mer: [Vitaminer mot depresjon]

Vitamin D

Et uavklart spørsmål er om det kan være en sammenheng mellom mangel på vitamin D og økt risiko for depresjon. Om så er tilfelle, kan det i fremtiden bli aktuelt å måle D-vitaminnivået og eventuelt behandle forebyggende med vitamin D som et tillegg til den øvrige behandlingen, eller forebyggende.

Melkesyrebakterier (probiotika)

Det er lenge blitt forsket på sammenhengen mellom tarmsystemet og hjernen, men det er første gang man påviser at en tarmbakterie kan påvirke hjernens atferd.

Les mer: [Gode bakterier for psyken]

Omega 3

Belgiske forskere fant at pasienter med diagnosen depresjon hadde mindre omega 3-fettsyrer enn folk uten depresjon.

Les mer: [Fettsyrer mot depresjon]

Noen få uker til 3-4 måneders kostterapi med omega-3-fettsyrer bedret tilstanden hos pasienter med diagnoser som depresjon, ”borderline” og bipolare lidelser. Det er dessuten viktig å ta et godt vitamin-og mineraltilskudd med antioksidanter sammen med de umettede fettsyrene. I tillegg til lecithin, som inntatt sammen med disse fettsyrer øker deres opptak i kroppen, er vitaminene C og E særlig viktige.

Les mer: [Demens/psykiske tilstander og fettsyrer]

Rosenrot

Rosenrot virker på sentralnervesystemet, og det er gjort kliniske studier som viser en positiv virkning på depresjon, angst og stressutløst fatigue (utmattelse).

Johannesurt

Urteekstrakt av Johannesurt brukes en del i noen land i Europa. Det er vist å ha en gunstig effekt, like god som antidepressiver, ved milde og moderate former for depresjon. Ved alvorlig depresjon er effekten mer usikker, og sannsynligvis dårligere enn antidepressiver.

Johannesurt selges som tabletter med konsentrert ekstrakt fra planten, men nøyaktig hvor mye det er i tablettene varierer fra merke til merke. De vanligste bivirkningene synes å være mageproblemer, som kvalme eller diaré, svimmelhet eller forvirring, tretthet og munntørrhet.

Slik bruker du Johannesurt-te: 1 kopp kokende vann helles over 25 g av urten. Trekke i fem-ti minutter, siles og drikkes.

Det er viktig å vite at Johannesurt kan endre virkningen av andre legemidler. Du må aldri ta johannesurt i tillegg til antidepressiver. Kombinasjonen kan gi alvorlige bivirkninger.

PS – Spør legen din om Johannesurt kan være uheldig å bruke sammen med dine medisiner.
Johannesurt kan:

  1. nedsette virkningen av blodfortynnende medisiner
  2. hemme effekten av p-piller
  3. påvirke effekten av en rekke astmamedisiner
  4. være livsfarlig for pasienter som er transplantert eller lider av hiv/aids

Depridix

Depridix – et helsekostprodukt som skal være hurtigvirkende, og brukere rapporterer effekt allerede etter noen timer. Depridix kombinerer urter, essenser, mineraler og vitaminer for lage et produkt som skal virke på mange nivåer og fra mange vinkler samtidig. Skal med hell også kunne brukes sammen med medisiner.

Testosterontilskudd

I følge den anerkjente legen Ken Purvis kan kvinner ha god effekt av testosterontilskudd. Menopausale kvinner med lystproblemer forteller om en ny tilværelse etter behandling med testosterontilskudd, blant annet. Økt seksuell lyst, økt nytelse, mer energi, mindre depresjon og vektnedgang.

Les mer: [Testosteron øker lyst, humør og muskelmasse]

Mental trening

Svarene på en del spørsmål du stiller deg selv kan gi en pekepinn om konkrete små endringer i livet som kan gi en mer meningsfyllt tilværelse.

Slik kan det gjøres: Fullfør setningene nedenfor raskt mens den kritiske delen av hjernen hviler, og med minst seks ulike avslutninger. Gjør gjerne øvelsene hver dag.

  • Fullfør setningen: «For å tilføre livet mitt 5 prosent mer lykke….»
  • Fullfør setningen: «Hvis jeg gir meg selv lov til å være lykkeligere…»
  • Svar på spørsmålet: «Hvilke indre og ytre faktorer (om noen) hindrer deg i å bli lykkeligere?»

Mindfulness

Mindfulness handler om å være mer tilstede og oppmerksomme i vårt eget liv for å øke livskvalitet og få det bedre med oss selv.Mindfulness skal kunne fjerne stressfaktorer, forebygge depresjoner og også mestre angst. Å leve i en roligere og mer harmonisk hverdag.

Les mer: [BOKOMTALE: Mindfulness i hverdagen]

Riktig pust

Å puste riktig skal gjøre at kroppen produserer mindre stresshormoner, få bedre utholdenhet både under trening, som smertelindring og virke mot angst og depresjon.

Les mer: [BOKOMTALE: Pusten – Hvordan puste deg trygg, sunn og avslappet]

Bøker

Bokliste med tips til god selvhjelpslitteratur fra Norges arktiske universitet.

Eteriske oljer

Eteriske oljer kan brukes til massasje, i bad, til inhalasjon, i brennere og fordampere. Disse eteriske oljene skal virke positivt mot depresjon: Basilikum, Bergamott, Geranium, Lavendel, Mandarin, Melisse, Muskatsalvie, Rose, Rosentre, Vetiver, Virak og Ylang-Ylang.

Tips: Ha noen dråper bergamott og sjasminolje i varmt badevann (8-10 dråper av hver) og litt i badet i 20 minutter.

Havsalt

Et par kopper havsalt i badevannet skal bedre humøret. Og dryss litt på vaskekluten og gni det inn i huden – det skal gi en umiddelbar følelse av velværet.

Botox

Ny forskning antyder at det muskelammende stoffet botox ikke bare fjerner rynker. Det kan også lette depresjon.

Les mer: [Botox mot depresjon]

Hjelp oss hvis du har andre tips som kan hjelpe mot depresjon. Del i kommentarfeltet!

Kilder: apotek1, boken Lykkeligere – en treningssak, boken Naturlig Livsstil, boken Aromaterapi av Susan Curtis, boken Husråd for vanlige plager, boken Vitaminrevolusjonen, forskning.no, helsenorge.nohelsekostopplysningen.no, Norsk Helseinformatikk, UiT.noWebMD

Mer alternativ behandling:

No Comments

Her kan du legge inn din kommentar eller en hyggelig hilsen:

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Blogglistenhits