Hjem   Om meg   Kontakt
VITAMINER OG MINERALER: Kobber | Marianne de Bourg
20991
post-template-default,single,single-post,postid-20991,single-format-standard,qode-social-login-1.0,qode-restaurant-1.0,ctcc-exclude-NA,woocommerce-no-js,ajax_fade,page_not_loaded,,select-theme-ver-4.4.1,menu-animation-underline

VITAMINER OG MINERALER: Kobber

Visste du at kobber som kosttilskudd blant annet brukes ved gikt, blodmangel, ved kroniske sykdommer og mot grått hår. 

MINERALER-Kobber

Kobber (Cu)

  • Antioksidant som bidrar til immunsystemets normale funksjon.
  • Bidrar til å opprettholde normalt bindevev.
  • For normal energiomsetning og jerntransport i kroppen.
  • Bidrar til normal hud- og hårpigmentering.
  • Kobber er et viktig mineral som bidrar til normal energiomsetning.
  • Kobber bidrar til normal transport av jern i kroppen. Blodmangel kan skyldes mangel på kobber.
  • Mangel fører ofte til for få hvite blodlegemer.
  • Store doser av C-vitamin over lengre tid kan redusere konsentrasjonen av kobber.
  • Ved overskudd på sink kan det oppstå en relativ mangel på kobber fordi disse to mineralene holder hverandre i balanse.

Hva gjør kobber?

Nødvendig for dannelse av ben, hemoglobin og røde blodceller. Kobber fremmer også sunne nerver, et sunt immunsystem og kollagendannelse. Kobber virker i balanse med sink og vitamin C. I tillegg til mangan, magnesium og jod, spiller kobber en viktig rolle i hukommelse og hjernefunksjon.

Mineralet fungerer som en antioksidant da det inngår i SOD (superoksiddismutase)-enzymsystemet. Nerveimpulser til hjernen overføres ved hjelp av kobber. Det aktiverer lymfesystemet og blir forbrukt ved infeksjoner. Kobber inngår i hormonenes stoffskifte (for eksempel noradrenalin, dopamin).

Det spiller en viktig rolle som beskyttelse mot tidlig aldring. Kobber har også en viktig oppgave i kroppens bindevev og beinvev ved å lage bindinger mellom kollagenfibrene slik at vevet får normal styrke og fasthet. Kobber bidrar også til normal hud- og hårpigmentering ved å delta i produksjonen av fargestoffet melamin i kroppen.

Når kan man ta tilskudd av kobber?

  1. Ved kroniske betennelsestilstander som for eksempel leddgikt.
  2. Kan lindre smertene ved slitasjegikt.
  3. Kan prøves ved blodmangel som ikke skyldes jernmangel.
  4. Ved stress og kroniske sykdommer som for eksempel allergi og bronkitt.
  5. Ved svekket pigment i huden og håret, og ved tidlig håravfall.

PS – Selv om kobbermangel enkelte ganger viser seg ved at håret mister sin opprinnelige farge og blir grått, betyr det ikke at man alltid kan få tilbake den opprinnelige hårfargen ved å ta kobber, da det også er andre mekanismer med i bildet.

Kobber finnes i:

Nøtter, havre, lever, aprikoser, nyper, eggeplommer, kli, sopp, bladrike grønnsaker og melasse.

OBS – Vi bør ikke tilføre rent kobber over lengre tid uten å vite om det er nødvendig. Det kan føre til lavt sinknivå.

– Kilder.Nourishing Traditions, Solaray, Vitaminrevolusjonen

Her er mer du kanskje liker:

No Comments

Her kan du legge inn din kommentar eller en hyggelig hilsen:

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Blogglistenhits