Hjem   Om meg   Kontakt
Purpurfargen | Marianne de Bourg
16415
post-template-default,single,single-post,postid-16415,single-format-standard,qode-social-login-1.0,qode-restaurant-1.0,ctcc-exclude-NA,woocommerce-no-js,ajax_fade,page_not_loaded,,select-theme-ver-4.4.1,menu-animation-underline

Purpurfargen

Lilla og blårøde frukt, bær og grønnsaker inneholder antocyaniner eller anthocyaniner som virker som antioksidanter ved å fange opp fri radikaler, forhindre blodpropp og parkinsom, samt kan være helsemessig gunstig for synet.

KOSTHOLD. Hva-er-sunt-med-lilla-mat

Foto: Ingeniørfruen

Antocyanin kan utvide blodårene og hindre at det bygger seg opp belegg på innsiden av dem som kan føre til blodpropp. Forskere har også klart å koble inntak av antocyaniner lavere parkinsonsrisiko.

 Kilde: Forskning.no

Det er altså bare å spise blå-røde-lilla matvarer. Blåbær, bjørnebær, kirsebær og solbær. Fiken, druer og plommer. Auberginer, bønner, rødkål, rødløk. Ikke bare er det lekkert på matfatet, det er også supersunt.

Her har du noen forslag til mat med blåbær fra mitt arkiv:

  1. Smoothie med blåbær
  2. Smoothie med immunstyrkende ingredienser
  3. Blåbærsmoothie med hjemmelaget nøttemelk (sukkerfri, melkefri, Paleo, vegetarisk, vegansk, raw food-alternativ)
  4. Yoghurt, blåbær og hasselnøtter
  5. Yoghurt med blåbær, chiafrø og ristede pinjekjerner

✉️ ✉️ ✉️ ✉️ ✉️ ✉️ ✉️ ✉️ ✉️

Ønsker deg en fargerik dag,
Marianne

Likte du dette? Del på Facebook! 

No Comments

Her kan du legge inn din kommentar eller en hyggelig hilsen:

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.