Hjem   Om meg   Kontakt
Enkel hummus uten tahini | Marianne de Bourg
16254
post-template-default,single,single-post,postid-16254,single-format-standard,qode-social-login-1.0,qode-restaurant-1.0,ctcc-exclude-NA,woocommerce-no-js,ajax_fade,page_not_loaded,,select-theme-ver-4.4.1,menu-animation-underline,er-recipe

Enkel hummus uten tahini

I går sto falafel på menyen her og i dag kan jeg friste med det perfekte følge; en enkel hummus som er laget uten tahini, som både er fordyrende og kan være vanskelig å få tak i. 

Et poeng for studenter og andre som spiser på bdusjett!

Sunn-oppskrift-på-enkel-og-perfekt-hummus-uten-tahini

Foto: Martin Sommer

Her kommer en gjestebloggpost av Martin Sommer, 21 år,  opprinnelig fra Trøndelag, bor nå i Oslo hvor han studerer medisin ved UiO.

Hummus er en favoritt på studentkjøkkenet hjemme hos meg, og jeg har omtrent alltid en porsjon stående i kjøleskapet. Kikerter som er hovedingrediensen er en næringsrik belgfrukt, med sunne proteiner og karbohydrater.

Hummus har et utrolig mangfoldig bruksområde og passer perfekt som tilbehør til kjøtt eller fisk, som dip til kuttede grønnsaker, i wrap eller som pålegg på knekkebrødet eller skiva for eksempel.

Oppskriften krever relativt få og billige ingredienser, og er latterlig enkel.

Hummus uten tahini
 
En porsjon holder seg fint i lukket beholder i kjøleskapet en ukes tid.
Ingredienser
  • 1 boks avrente kokte kikerter
  • 2 fedd hvitløk
  • 1-2 cm chili
  • 1 ss olivenolje
  • Evt. ½ ts spisskumin
  • Sitronsaft
  • Salt og pepper
Sånn gjør du
  1. Skyll de kokte kikertene godt.
  2. Ha de i en foodprosessor sammen med de andre ingrediensene.
  3. Kjør til en blandingen har purékonsistens.
  4. Blir blandingen for tykk kan man tilsette litt vann.

Tips: Dersom du mangler foodprosessor eller stavmikser på hybelkjøkkenet, kan man helt fint bruke en gaffel til å mose sammen ingrediensene med. Da kan det være lurt å ha finhakket hvitløken og chili på forhånd.

Følg Martin på Instagram: @mastinmat og #mastinmat

Martin-Sommer-på-Instagram

Martin om mat

– Utenfor studiene er jeg lidenskapelig opptatt av mat, drikke, helse og trening. Jeg setter pris på å kunne nyte kvalitetsmessig god mat. Men mener også at maten i hverdagen skal smake godt, være sunn, næringsrik og mettende. Som student vet jeg at økonomien kan være begrenset og ønsker derfor å kunne lage rimelig og rask hverdagsmat som dekker mine krav. Ønsker å kunne inspirere andre med mine forsøk på kjøkkenet.

Dette er studentmiddag på sitt beste! Sunn, proteinrik og kjapp middag trenger verken være dyrt, vanskelig eller tidkrevende.

✉️ ✉️ ✉️ ✉️ ✉️ ✉️ ✉️ ✉️ ✉️

Smakfullt måltid ønskes fra
Marianne

Likte du dette? Har du spørsmål, tanker eller erfaringer å dele? Skriv noen ord inn i kommentarfeltet under!

Og del gjerne på facebook!

2 Comments
  • Anja

    01/11/2017 at 6:05 am Reply

    Hei! Tusen takk for super oppskrift, skal lage den i morgen tenkte jeg :) Jeg bare lurer på hva det er du har strødd på toppen?

    • Marianne

      29/11/2017 at 10:34 am Reply

      Jeg vil tro at det er paprika, som Martin som har lagd oppskriften, har strødd på. Det er i hvert fall veldig vanlig på hummus (sammen med litt olivenolje :).

Leave a Reply to Marianne Cancel reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.