Hjem   Om meg   Kontakt
Rødbeter – mot anemi, allergi og betennelser | Marianne de Bourg
15550
post-template-default,single,single-post,postid-15550,single-format-standard,qode-social-login-1.0,qode-restaurant-1.0,ctcc-exclude-NA,woocommerce-no-js,ajax_fade,page_not_loaded,,select-theme-ver-4.4.1,menu-animation-underline

Rødbeter – mot anemi, allergi og betennelser

Rødbete er en gammel kulturplante og har vært dyrket i Europa lenge før Kristi fødsel. Både rødbete og sukkerbete stammer fra strandbeten som vokser vilt langs kysten i Europa. Rødbete kan være flatrunde, runde, ovale eller sylindriske.

KOSTHOLD-Rødbeter

Foto: Frukt.no

“Rødbeten ble høyt verdsatt av de gamle grekere, som ga den som offer til gudene.”

Rødbetens spesielle dype røde farge skyldes to naturlige fargestoffer. Det ene heter betacyanin og gir en rødfiolett farge, mens det andre fargestoffet gir en gul farge. Fargen kan variere mellom variantene, men yngre rødbeter har gjerne mer fiolett farge enn de større og eldre.

Om sommeren selges rødbeter i bunt med bladvekst, om vinteren uten blader i løs vekt.

Næringsinnhold:

Blant nyttige vitaminer og mineraler finner vi betakaroten (som omdannes i kroppen til vitamin A), vitamin B6 og C, folsyre, mangan, kalsium, magnesium, jern, kalium og fosfor.

  • Kcal: 49
  • Protein: 1.6 g
  • Karbohydrat: 8.9 g
  • Fett: 0.2 g

Rødbetens egenskaper

Rødbeten antas å virke beskyttende på mange av kroppens vitale organer. Den styrker nyrenes, galleblærens og leverens funksjon, og virker som en kraftig beskyttelse mot nyrestein. Den inneholder stoffer som virker naturlig mot betennelser, og kan dermed bidra til å lindre allergiske reaksjoner.

Rødbeter kan bidra til å lindre menstruasjonsproblemer, særlig anemi som er forårsaket av sterke blødninger. Den virker også regulerende på menstruasjonssyklusen, og kan lindre problemer med overgangsalderen.

Immunstyrkende og sykdomsbekjempende

Med sitt høye jerninnhold øker rødbete produksjonen av sykdomsbekjempende antistoffer som hvite blodlegemer (inkludert facocytter). Jernet stimulerer røde blodlegemer og gjør oksygenforsyningen til cellene bedre. Rødbete inneholder mangan som kroppen bruker til å lage interferon: et kraftig kreftbekjempende stoff.

Den røde fargen er en antioksidant som kan bidra forebyggende mot kreft og hjertesykdommer. Rødbeten anses for å ha giftfjernende egenskaper som hjelper lever og nyrefunksjon. I tillegg har rødbete høyt fiberinnhold som er viktig både for fordøyelse og hjerte.

Tilberedning av rødbeter

Koking:

Rødbeter kokes med skall i rikelig med vann til de er møre. La bladfestet sitte på med ca. 5 cm dersom dette følger med, for å unngå at saften i rødbeten renner ut i kokevannet. Ettersom dette er en hard grønnsak, kan koketiden bli lang – alt fra 1 til 2 timer avhengig av størrelsen. De er ferdige når du kan stikke en liten kniv inn uten for mye motstand.

Rødbetene avkjøles i laken. Gni av skallet, det løsner nesten av seg selv når rødbetene er møre. Nå har du en nøytral rødbet som er super til å vende i eddiker, salater, risotto osv.

Det er viktig å beholde skallet på slik at næringsstoffer, og ikke minst fargen, beholdes i grønnsaken. Tar du av skallet før koking i vann, forsvinner mye av fargen.

Syltede rødbeter:

Egensyltede rødbeter smaker enda mer intenst enn dem du kjøper i glass! Vann, sukker, og eddik has i en kjele sammen med skiver av skrelte rødbeter. Kokes under lokk på lav temperatur til de er møre. Tilsett gjerne krydder som stjerneanis, kanel og korianderfrø for variasjon. Avkjøles i laken og serveres kald til posteier eller skinker og i salater med geitost.

Saltbakte rødbeter:

På denne måten får du ekstra mye smak av rødbet! Strø grovsalt i en ildfast form og kutt bunnen av små rødbeter med skall. Sett dem med snittet ned og bak i ovn til de er møre. Gni av skallet og vend dem i lys sirup og god eddik eller i ekstra god og søt balsamicoeddik.

Tips:
  1. Rødbeter skal ha en fast konsistens, og oppbevares best i kjøleskap, gjerne i en plastpose eller tett plastboks slik at de ikke tørker inn.
  2. Betacyanin, pigmentet som gir rødbeten farge, kan gi rosa urin. Det kan se skummelt ut, men er ikke farlig.
  3. Bladene inneholder mye oksalsyre og bør ikke spises av den som lider av artiritt eller nyrestein.
  4. Rødbeter bør ikke gis til barn under 6 mnd. grunnet høyt nitratinnhold.
  5. Rødbeten er rik på kostfiber og lav på kaloriinnhold. Dette betyr at du får en god metthetsfølelse av å spise rødbeter som en del av ditt daglige kosthold.
  6. Dersom du vil unngå å bli rød på hendene når du skreller rødbeter – bruk engangshansker!

Kilder: Frukt.no, Mirakelmat, Styrk ditt immunforsvar, Rema 1000

No Comments

Her kan du legge inn din kommentar eller en hyggelig hilsen:

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Blogglistenhits