Hjem   Om meg   Kontakt
Indisk dal | Marianne de Bourg
15365
post-template-default,single,single-post,postid-15365,single-format-standard,qode-social-login-1.0,qode-restaurant-1.0,ctcc-exclude-NA,woocommerce-no-js,ajax_fade,page_not_loaded,,select-theme-ver-4.4.1,menu-animation-underline,er-recipe

Indisk dal

Dette er en oppskrift i serien kjøttfri mandag – eller Meat Free Monday hvor jeg presenterer ukas vegetariske eller veganske sunne middagsoppskrift. Ofte er dette også rimelig mat.

Dagens sunne oppskrift er en klassisk indisk dal.

Sunn-oppskrift-på-indisk-dal

Foto og oppskrift lånt med tillatelse fra Framtiden i våre hender

Dal metter på en deilig måte, og det smaker vidunderlig. Det er sunt, det er proteinrikt og det er veldig billig. Grei mat å lage til bare en person, men veldig grei å lage også til mange.

Det mest lettvinte er å lage dal med små, gule linser, men husk at de er rosa før de er kokt. Disse linsene produseres også økologisk. Du kan også bruke større linser, eller gule linser, eller mungbønner. Alle mulige små bønner og linser.

Legg bønnene i bløt minst åtte timer. Det vil i praksis si fra morgenen av til middag, eller gjerne fra kvelden før. Skyll godt av alt bløtevannet. Små linser kan brukes uten bløtlegging, men de blir mer fordøyelige når de er bløtet. De blir også mer fordøyelige jo mer krydder du har oppi.

Indisk dal
 
Oppskrift: Middag
Porsjoner: 4
Ingredienser
  • 300 g linser
  • 300 g grønnsaker. Minst halvparten løk Ellers kan du bruke hva som helst. Smått i biter.
  • 12 fedd hvitløk. Ja, dette er mer enn en hel hvitløk! Legg hvitløken i bløt i varmt vann, så er den lettere å skrelle.
  • 6 ss karri. Hvis det er vanlig norsk karri, har den ikke noe chilipepper, så det kan du tilsette i tillegg, etter smak. Det er godt at det er litt sterkt, men det skal ikke flamme i norske ganer.
Sånn gjør du
  1. Linser legges i bløt i åtte timer, så skylles de. Dekkes så vidt med vann og settes til kok i en gryte. Det blir 600 g ferdig.
  2. Ha en blanding av smør og olivenolje i stekepannen, og stek hvitløk og karri til det skummer og lukter godt. Ikke gå fra! Det må ikke bli brunt.
  3. Hell så oppi litt vann fra bønnegryten, og få alt tilbake oppi gryten, og la det koke sammen til bønnene er møre. Det tar mindre enn 20 min for små linser.
  4. Salt oppi. Smak på det.
  5. Hvis du synes den er litt - skarp, litt voldsom i smaken, tilsett litt fløte, ca 1 dl. Det runder av på en overbevisende måte.

Kjøttfri mandag er en oppfordring til oss kjøttspisere til å spise vegetarisk/vegansk
en gang i uka. Det behøver ikke være så vanskelig og det behøver heller ikke nødvendigvis være spesielle vegetarretter til middag denne kjøttfrie dagen.

Tenk gjerne også kreativt og kjøttfritt både med gamle og nye oppskrifter som egentlig inneholder kjøtt. Dropp bacon i quichen, kjøttkraft i suppa og kjøttet i gryteretten med kjøtt og grønnsaker. Voilà – kjøttfritt!

Ha en kjøttfri og fin mandag!

Marianne

No Comments

Her kan du legge inn din kommentar eller en hyggelig hilsen:

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Blogglistenhits