Hjem   Om meg   Kontakt
Marianne de Bourg | [MAT] Quinoamaki
13958
post-template-default,single,single-post,postid-13958,single-format-standard,qode-social-login-1.0,qode-restaurant-1.0,ctcc-exclude-NA,woocommerce-no-js,ajax_fade,page_not_loaded,,select-theme-ver-4.4.1,menu-animation-underline,er-recipe

[MAT] Quinoamaki

Dette er en oppskrift i serien kjøttfri mandag – eller Meat Free Monday hvor jeg presenterer ukas vegetariske eller veganske sunne middagsoppskrift. Kan jeg friste med en sushi-variant? En maki hvor ris er erstattet med quinoa, noe som gir mindre karbohydrater, lavere GI og mer proteiner.

Quinoa er glutenfri og kalles ofte for “den perfekte matvare” fordi den inneholder komplett protein, det vil si alle de åtte essensielle aminosyrene – noe som er ekstremt sjelden i planteverdenen. Det perfekte vegetabilske protein!

Sunn-oppskrift-på-quinoamaki

Foto: Gyldendal

Quinoamaki
 
(18 - 20 biter)
Oppskrift: Middag
Ingredienser
  • 1½ dl quinoa
  • 3 noriark
  • bambusmatte
  • 100 g laks til sushi, for eksempel Salma eller fryst og tint fisk
  • 1 avokado
  • ⅓ agurk
  • wasabi, syltet ingefær og fermentert soyasaus, til servering
Sånn gjør du
  1. Kok quinoaen ifølge anvisningen på pakken.
  2. Det blir ca 6 dl ferdigkokt quinoa.
  3. Legg et noriark på midten av en bambusmatte, med den korte siden mot deg. Du kan fint lage maki uten bambusmatte, men det er enklere med. Pass på så stripene i noriarket går på tvers av rillene i matten. Ikke dekk de ytterste 4 cm av noriarket lengst fra deg med quinoa.
  4. Smør gjerne en ørliten stripe wasabi ytterst på noriarket lengst fra deg med quinoa, og trykk den godt ned til et 3 med mer tykt, kompakt lag.
  5. Lag en fordypning i quinoaen parallelt med det udekkede noriarket, men nærmest deg selv og 2 cm fra kanten på arket.
  6. Skjær laks, avokado og agurk i ½ - 1 cm tykke strimler. Legg strimlene som en stripe i fordypningen.
  7. Bruk bambusmatten til å rulle noriarket stramt rundt fyllet.
  8. La rullen hvile mens du lager ruller av resten av ingrediensene.
  9. Skjær hver rull i 2-3 tykke makibiter.
  10. Dypp makibitene i fermentert soyasaus, og spis dem med litt wasabi og syltet ingefær.

Oppskrift og foto fra boka 12 uker til et sunnere liv og en smalere midje.

Har du spørsmål, tanker eller erfaringer å dele? Skriv noen ord inn i kommentarfeltet under!

Ønsker alle lesere verdens beste dag

Marianne-de-Bourg-Ingeniørfruen-skriver-om-helse-diett-kosthold-cocktails-drinker-bøker-kropp-matoppskrifter-sunn-mat-oppskrifter-sex-samliv-trening-skjønnhet-kosttilskudd-helsekost-økologisk-naturmedisin-kjerringråd-sukkerfri-lavkarbo-lavkalori

Likte du dette?
Du kan dele bilde og link på Facebook eller Pinterest, f
ølge meg på Pinterest og bli fan av bloggen på Facebook. Registrer du e-postadressen din i feltet “Følg bloggen via e-post” under bildet av meg, mottar du blogginnleggene mine på e-post. 

No Comments

Her kan du legge inn din kommentar eller en hyggelig hilsen:

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Blogglistenhits