Hjem   Om meg   Kontakt
Marianne de Bourg | [MAT] Grønnkålkrisp
13951
post-template-default,single,single-post,postid-13951,single-format-standard,qode-social-login-1.0,qode-restaurant-1.0,ctcc-exclude-NA,woocommerce-no-js,ajax_fade,page_not_loaded,,select-theme-ver-4.4.1,menu-animation-underline,er-recipe

[MAT] Grønnkålkrisp

Med grønnkål kan du lage hjemmelaget snacks som går ned som “potetgull”.  Perfekt som snacks på en fredag!

Grønnkål er en robust grønn bladgrønnsak som er i familie med brokkoli, rosenkål, blomkål og vanlig kål. Den er en supergrønnsak – det vil si – full av vitaminer, mineraler, kostfiber, andre helsebringende plantestoffer – og samtidig fattig på kalorier. Mange tenker på grønnkål som en vintergrønnsak, men det er mulig å få tak i den nesten hele året, skriver Frukt.no

Sunn-oppskrift-på-grønnkålkrisp

Foto fra boka 12 uker til et sunnere liv og en smalere midje / Gyldendal Forlag

Grønnkålkrisp
 
Oppskrift: Snacks
Ingredienser
  • 3-4 blader grønnkål / eller en pakke
  • 2 ss extra virgin olivenolje
  • ½ ts mineralsalt (en god klype)
Sånn gjør du
  1. Varm stekeovnen til 175 grader.
  2. Riv grønnkålbladene i potetgullstørrelse og ha dem i en bolle.
  3. Tilsett olivenolje og mineralsalt.
  4. Spre grønnkålen i et lag på bakepapir på en stekeplate.
  5. Stek i forvarmet ovn i 10-12 minutter.
  6. Pass på at kålen ikke blir brun eller brent.

Pass på at kålen ikke blir brun eller brent.

Tips: Lag grønnkålkrisp til snacks eller strø det som garnityr over ulike middagsretter som pastaretter, pureer, fiskeretter og salater. Varier smaken med å krydre kålen med litt chilipulver eller currypulver.

Oppskriften er fra boka 12 uker til et sunnere liv og en smalere midje.
[Les om boka]

Har du spørsmål, tanker eller erfaringer å dele? Skriv noen ord inn i kommentarfeltet under!

Ønsker deg en fin dag

Marianne-de-Bourg-Ingeniørfruen-skriver-om-helse-diett-kosthold-cocktails-drinker-bøker-kropp-matoppskrifter-sunn-mat-oppskrifter-sex-samliv-trening-skjønnhet-kosttilskudd-helsekost-økologisk-naturmedisin-kjerringråd-sukkerfri-lavkarbo-lavkalori.

Likte du dette?
Du kan dele bilde og link på Facebook eller Pinterest, følge meg på Pinterest og bli fan av bloggen på Facebook. Registrer du e-postadressen din i feltet “Følg bloggen via e-post” under bildet av meg, mottar du blogginnleggene mine på e-post. 

 

2 Comments
  • agravermoen

    10/08/2014 at 9:15 pm Reply

    Lyst på grønnkål, men lurer på hvor du får tak i det? Ta kontakt med meg, se link: https://gronnkaal.wordpress.com/category/oppskrifter/

    Vi selger grønnkål dyrket uten bruk av sprøytemidler eller kunstgjødsel.

    • Marianne

      11/08/2014 at 8:39 am Reply

      Jeg kunne tenke meg å bruke mer grønnkål. Definitivt. Takk for tips :0)

      Kan jeg forresten bruke teksten din om grønnkål dersom jeg henviser til siden din..?

Her kan du legge inn din kommentar eller en hyggelig hilsen:

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Blogglistenhits