Hjem   Om meg   Kontakt
Chiafrø | Marianne de Bourg
13961
post-template-default,single,single-post,postid-13961,single-format-standard,qode-social-login-1.0,qode-restaurant-1.0,ctcc-exclude-NA,woocommerce-no-js,ajax_fade,page_not_loaded,,select-theme-ver-4.4.1,menu-animation-underline

Chiafrø

Chia frø er et lite frø, litt mindre enn sesamfrø i størrelse. Frøet kommer fra Mexico og er det frøet aztekerne livnærte seg på for mange hundre år siden.

2 ss. av chiafrø inneholder mer omega-3 enn en hel laksefilet. Chia frø er dermed en av planterikets beste omega-3 kilder.

Chiafrø-næringsinnhold-og-egenskaper

Foto: Sana Bona

Frøet vokser på åkere og spises som de er, men chia blir også brukt til å spires. Denne spiringen er så kjent at egne dukker/byster er laget for å spire chiafrø til hår på dukken, nede i en grop på bystens hode. Forøvrig lages det en egen helsedrikk med chiafrø i Mexico, der chiafrø blandes med lime/sitronsaft til en gelekatig drikk.

Egenskaper:

  • Suveren omega-3 kilde fra planteriket
  • Høyt proteininnhold
  • Spesielt rik på kalsium
  • Rik på antioksidanter

Chiafrø er en svært god kilde til omega 3 fettsyrer sammenliknet med andre frø og matvarer. Til sammenligning, nnhold av omega-3 fettsyrer i ulike matvarer:

Chiafrø: 62,3 %
Linfrø: 54,6 %
Gresskarkjerner: 15 %
Soyabønner: 15 %
Valnøtter 5 %

Chiafrø har også et høyt innhold av protein og inneholder alle de livsnødvendige aminosyrene vi trenger. Chiafrø blir derfor et fullverdig protein. Chiafrø er også rikt på mineraler, blant annet kalsium. 2 ss. chia frø kan måle seg med kalkinnholdet i flere glass melk. Chia inneholder 205 mg kalsium pr 100 gram (gjennomsnittsverdi). Dette er fint å ta dersom man ikke drikker melk eller spiser melkeprodukter.

Chia er et slimdannende frø, slik som linfrø. Dette kan være fordelaktig på flere måter: Hvis du har diare eller er dårlig i magen kan du avhjelpe tarmen ved å spiser chiafrø. Chiafrøene vil suge opp væske. Denne oppsugningsevnen skyldes mukoploysakkaridene som er i frøene. Disse mukopolysakkaridene bygger opp en slimhinne i tarmveggen som hemmer sykdomsfremkallende bakterier.

Chiafrø gjør at blodsukkeret ikke stiger så fort. Opptaket av karbohydrater forsinkes ved at det i tarmen blir en slags ‘slimbarriere’ å komme igjennom. Frøene svulmer opp og vil ta en del plass i mage/tarmsystemet. Det kan gi en metthetsfølelse, som kan være gunstig hvis du skal legge opp et kosthold for å gå ned i vekt.

Bruk

Chiafrø kan spises som de er eller spires. Det beste er å knuse frøene så mye som mulig for å få mest mulig tilgang på det sunne fettet i frøene. Frøene kan knuses i en blender, kaffekvern eller morter.

Putt dem i din frokostblanding, ha det over frokostgrøt, legg de under pålegg på brødskiven, ha det i yoghurt sammen med andre nøtter og frø, putt de inni vaffelrøre (vil tykne røren), ha det i brød og rundstykker eller annen bakst. Ha det i smoothies, lag godterikuler med chiafrø inni eller bak chiamuffins.

Spiring av chiafrø

Chiafrø kan spires. Her er oppkriften på hvordan du kan gjøre det:
Dag 1: Det er viktig å ikke legge frøene i mye vann for da drukner de helt og vil mugne fordi de ikke får nok luft. Legg 2-3 ss chiafrø på fuktig bomull eller et bomullsklede eller papir som er til å spire på. Legg noe øver frøene. De skal ha det mørkt. Legg det f.eks inni en spire pose eller dekk til med noe. Det er viktig at det du dekker til med vil holde frøene fuktige. La f. eks klede være fuktig. La temperatur og fuktighet være så stabilt som mulig.
Dag 5-8: Frøene trenger lang tid før de spirer. De vil komme ut som karse i løpet av dag 5-8. Slipp dem ut i lyset og de vil spire som bare det.

Næringsinnhold (pr. 100 g):

Kcal: 373/ 1568 kJ
Proteiner: 18,01 g
Fett: 33,48 g
– hvorav mettet fett: 3,51 g
– hvorav umettet fett: 2,95 g
– hvorav flerumettet fett: 28,2 g
Karbohydrater: 38,25 g
Kostfiber: 38,25 g

Chiafrø ble 15 juli 2009 godkjent som mat i EU. Godkjennelsen gjelder chiafrø som max 5% i brødblandinger. Fortatt pågår det allergi testing av Chia frø i EU. Vi gjør oppmerksompå at peanøtt- og sesamallergikere kan kryssreagere med chiafrø.

Kilde: Sana Bona

No Comments

Her kan du legge inn din kommentar eller en hyggelig hilsen:

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Blogglistenhits