Hjem   Om meg   Kontakt
[MAT] Jordbærsyltetøy med Sukrin | Marianne de Bourg
13581
post-template-default,single,single-post,postid-13581,single-format-standard,qode-social-login-1.0,qode-restaurant-1.0,ctcc-exclude-NA,woocommerce-no-js,ajax_fade,page_not_loaded,,select-theme-ver-4.4.1,menu-animation-underline,er-recipe

[MAT] Jordbærsyltetøy med Sukrin

Godt gammeldags butikk-kjøpt syltetøy er proppfullt av sukker, så her har jeg funnet en sukkerfri variant laget med Sukrin. Dette syltetøyet er ikke bare sukkerfritt, lavkarbo og lavkalori er det også. Sunt og godt! Alternativt kan du lage rørte jordbær av oppskriften.

Sukrin er et sukkeralkohol som finnes naturlig i frukt og blir fremstilt ved en naturlig gjæringsprosess (fermentering). Det blir nærmest tatt opp fullstendig av tynntarmen (90%) og skilt ut uforandret. Har ingen kalorier eller karbohydrater og påvirker verken blodsukkeret eller insulinnivået. Uskadeliggjør frie radikaler i kroppen og virker dermed som en antioksidant. Erythritol er dessuten tannvennlig fordi den demper bakterievekst i munnhulen.

Les mer om sukkererstatninger her: [Den store sukkerguiden]

Jordbærsyltetøy med Sukrin
 
Istedenfor Sukrin kan du bruke Sukrin+ som er dobbelt så søtt som sukker. 100 g Sukrin+ gir en middels søtning. Hvis du har syrlige bær, eller vil at syltetøyet skal være ekstra søtt kan du bruke opptil 200 g Sukrin+ (noe som vil tilsvare ca 400 g sukker).
Oppskrift: Tilbehør
Ingredienser
  • 1 kg rensede jordbær (2 liter)
  • 150-220 g Sukrin (ca 2 dl)
  • ½ pakke Certo/Jam syltepulver
Sånn gjør du
  1. Skyll jordbærene før hamsen fjernes. Del store jordbær. Fjern eventuelle skadede bær. Utenom jordbærsesongen kan du bruke frosne bær fra frysedisken.
  2. Gi bærene et hurtig oppkok uten Sukrin. Rør syltepulveret sammen med jordbærene. Kok blandingen i 2 minutter under omrøring. Rør inn Sukrin/Sukrin+ og smak deg frem hvor søtt du vil ha det. Ikke bruk mer enn 220 g Sukrin/Sukrin+ til 1 kg bær, da vil syltetøyet kunne krystallisere/sukre seg. Gi syltetøyet et godt oppkok, så alt blir oppløst og syltetøyet gjennomkokt.
Fyll syltetøyet straks på rene, varme glass. Fyll glassene helt fulle. Skru lokkene godt på, og sett glassene opp ned til de er avkjølt. Oppbevar syltetøyet kjølig.

Næringsinnhold per 100 gram

Energi: 28 kcal • protein: 0,4 • karbohydrat: 5,4 • fett: 0,2 • fiber: 1,6

Oppskrift fra Funksjonell Mat

✉️ ✉️ ✉️ ✉️ ✉️ ✉️ ✉️ ✉️ ✉️

Har du spørsmål, tanker eller erfaringer å dele? Skriv noen ord inn i kommentarfeltet under!

Fin sommerdag ønskes deg

Marianne-de-Bourg-Ingeniørfruen-skriver-om-helse-diett-kosthold-cocktails-drinker-bøker-kropp-matoppskrifter-sunn-mat-oppskrifter-sex-samliv-trening-skjønnhet-kosttilskudd-helsekost-økologisk-naturmedisin-kjerringråd-sukkerfri-lavkarbo-lavkalori

Likte du dette?
Du kan dele bilde og link på Facebook eller Pinterest, f
ølge meg på Pinterest og bli fan av bloggen på Facebook. Registrer du e-postadressen din i feltet “Følg bloggen via e-post” under bildet av meg, mottar du blogginnleggene mine på e-post. 

No Comments

Her kan du legge inn din kommentar eller en hyggelig hilsen:

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.