Hjem   Om meg   Kontakt
Marianne de Bourg | 6 negative effekter av midjefett
13307
post-template-default,single,single-post,postid-13307,single-format-standard,qode-social-login-1.0,qode-restaurant-1.0,ctcc-exclude-NA,woocommerce-no-js,ajax_fade,page_not_loaded,,select-theme-ver-4.4.1,menu-animation-underline

6 negative effekter av midjefett

Jeg har nettopp lest boka 12 uker til et sunnere liv og en smalere midje, og der fant jeg mye interessant stoff, blant annet om midjefett. At fettet rundt midjen påvirker insulin var ikke ukjent for meg, men at det overflødige fettet jeg har rundt midjen påvirker lykkefølelsen min – se det visste jeg ikke!

Ingeniørfruen-om-insulin-fettlagrin-og-midjefett

“Når du spiser hvitt sukker, slår du av fettforbrenningen og lagrer dermed fett”

Her er et interessant utdrag fra boka:

Tidligere trodde mat an ekstra fett på kroppen kun var vektbelastning, og at det kunne sammenliknes med å bære rundt på en ryggsekk. Nå vet vi at mens fettet rundt hofter og rumpe holder seg i ro og nærmest kan sammenliknes med fettranden på en kotelett, er det hektisk aktivitet i bukfettcellene. De overflødige bukfettcellene er som små kjemiske fabrikker, som produserer skadelige betennelsesstoffer. Her tømmes og fylles fettceller hele tiden, og blodet henter kontinuerlig næring fra fettceller i buken for at du skal få næring i ”fastedelen” av døgnet, altså  mens du sover. Vi trenger litt bukfett, men ikke på langt nær de mengdene mange har i dag.

I fettcellene produseres betennelsesstoffer (cytokiner) som kan skape væskeansamlinger, hevelser og smerter i kroppen din. Betennelsesstoffene riper også opp blodåreveggene dine på innsiden, så kolesterol og fett i blodbanen lettere avleirer seg. Betennelsesstoffene bedøver i tillegg cellenes antenner slik at følsomheten for hormoner og signalstoffer svekkes. På den måten kjenner du mindre lykkefølelse og motivasjon fra dopamin og noradrenalin, mindre metthet fra metthetshormoner, og blodsukkerregulatoren insulin virker heller ikke like godt lenger.

Kroppens blodsukkerkontroll er uhyre viktig, så kroppen vil raskt forsøke å kompensere for svekket insulineffekt og at cellene ikke tar opp blodsukker like lett. Det gjør den ved å øke insulinproduksjonen. Etter ytterligere noen flere kilo bukfett og et midjemål som passerer 80 cm for kvinner og 100 cm for menn, overdøver fettcellenes kjemi insulinhormonenens beskjeder til cellene dine. Da har du fått ”nedsatt hørsel for insulin”, eller det man kaller insulinsresistens. Hvis bukfettcellene får fortsette å dominere, vil du etter hvert utvikle sukkersyke av typen diabetes 2.

Utdrag fra boka 12 uker til et sunnere liv og en smalere midje

Oppsummert de seks negative effektene av for mye midjefett:

  1. Produserer betennelser
  2. Gjør at du kjenner mindre lykkefølelse
  3. Gir mindre metthetsfølelse
  4. Gir økt kolesterol
  5. Øker insulinproduksjonen
    Utvikler diabetes type 2
  6. Skaper væskeansamlinger og hevelser i kroppen

[Les mer om boka]

✉️ ✉️ ✉️ ✉️ ✉️ ✉️ ✉️ ✉️ ✉️

Har du spørsmål, tanker eller erfaringer å dele? Skriv noen ord inn i kommentarfeltet under!

Marianne-de-Bourg-Ingeniørfruen-skriver-om-helse-diett-kosthold-cocktails-drinker-bøker-kropp-matoppskrifter-sunn-mat-oppskrifter-sex-samliv-trening-skjønnhet-kosttilskudd-helsekost-økologisk-naturmedisin-kjerringråd-sukkerfri-lavkarbo-lavkalori

Likte du dette?
Du kan dele bilde og link på Facebook eller Pinterest, f
ølge meg på Pinterest og bli fan av bloggen på Facebook. Registrer du e-postadressen din i feltet “Følg bloggen via e-post” under bildet av meg, mottar du blogginnleggene mine på e-post. 

 

No Comments

Her kan du legge inn din kommentar eller en hyggelig hilsen:

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Blogglistenhits