Hjem   Om meg   Kontakt
Marianne de Bourg | Quinoa – til grøt, i brød og som erstatning for ris
12902
post-template-default,single,single-post,postid-12902,single-format-standard,qode-social-login-1.0,qode-restaurant-1.0,ctcc-exclude-NA,woocommerce-no-js,ajax_fade,page_not_loaded,,select-theme-ver-4.4.1,menu-animation-underline

Quinoa – til grøt, i brød og som erstatning for ris

Har du hørt om quinoa? Uttales kinwa, eller kinoa.

Quinoa er et frø som inneholder alle de essensielle aminosyrene og derfor er en komplett vegetabilsk proteinkilde. Godt kjent blant vegetarianere og veganere, og populært blant kostholdsbevisste.

Ingeniørfruen-om-quinoa

Foto: Ingeniørfruen

Quinoa er egentlig en urt beslektet med spinat og rødbete. Den har sin opprinnelse i Sør-Amerika og det er selve frøene i urten man spiser. Det viktigste bruksområdet er som alternativ til couscous, ris etc., men næringsinnholdet er ikke det samme som i disse produktene. I og med at det er frøene man spiser inneholder quinoa en høy andel protein og relativt mye fett av god kvalitet, samt vitaminer og mineraler.
Kilde: gogreen.no

Næringsinnhold

Vitaminer og mineraler: Kalsium, jern, magnesium, fosfor, kalium og sin, vitaminene B2, og B3.

Glutenfri og lettfordøyelig. Inneholder lysin, som har sterke antivirusegenskaper. Inneholder mer kalsium enn melk. Quinoas fiberinnhold gir god fordøyelse.

Quinoa kalles ofte for “den perfekte matvare” fordi den inneholder komplett protein, det vil si alle de åtte essensielle aminosyrene – noe som er ekstremt sjelden i planteverdenen. Det perfekte vegetabilske protein!
Kilde: bøkene Spis deg friskere og Styrk ditt immunforsvar

Tørr quiona

Kalorier: 358 kcal
Fett: 6,1 g
Karbohydrat: 58,3 g
Kostfiber: 7 g
Protein: 14,1 g

Kokt quinoa

Kalorier: 115 kcal
Fett: 1,9 g
Karbohydrat: 18,6 g
Kostfiber: 2,8 g
Protein: 4,4 g

 Kilde: Matvaretabellen

Bruk

Quinoa kan brukes som erstatning for couscous og ris, kokes til grøt eller tilsettes i supper, paier og kroketter. Malt quinoa kan brukes i brød, pannekaker og muffins. I Sør Amerika blir det brukt til å fremstille en alkoholdig drikk, chicha.
Kilde: Matoppskrift.no

Bløtlegging og spiring

Bløtlegg gjerne frøene i vann slik at de blir lettere å fordøye eller spir dem. Å spire korn, nøtter og frø gjør nemlig at næringsinnholdet økes, proteinet blir mer lettfordøyelig og fytinsyren brytes ned. Quinoa er et frø som spirer lett.
[Mer om spiring av korn, nøtter og frø]

Tilberedning

Skyll først frøene grundig i rennende varmt vann igjennom en sil. Bruk 1 del quinoa til 2 deler vann. Kok opp, ha på lokk, sett ovnen på laveste varme og kok i 12-15 minutter. Ta kjelen av varmen og la quinoaen hvile i kjelen med lokket på til alt vannet er absorbert.

Tips: Frøene er ferdige når skallet har åpnet seg og de nærmest ser ut som små rumpetroll med hale ;0)

6 helsemessige fordeler med Quinoa

1. Høyt innhold av protein.
2. En god kilde til riboflavin.
3. Det virker basisk.
4. Frøet inneholder bare 172 kalorier per ¼ dl tørr quinoa.
5. Quinoa er glutenfritt.
6. Quinoa har lav glykemisk indeks.
Kilde: Huffingtonpost

Frøene skal også stimulere melkeproduksjonen hos ammende, i følge boka Nourishing Traditions av Sally Fallon.

Her har du mer enn 100 oppskrifter med quinoa jeg har samlet på Pinterest.

 

No Comments

Her kan du legge inn din kommentar eller en hyggelig hilsen:

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Blogglistenhits