Hjem   Om meg   Kontakt
Marianne de Bourg | Reduser karbohydratene på lavkalori-dietten
12897
post-template-default,single,single-post,postid-12897,single-format-standard,qode-social-login-1.0,qode-restaurant-1.0,ctcc-exclude-NA,woocommerce-no-js,ajax_fade,page_not_loaded,,select-theme-ver-4.4.1,menu-animation-underline

Reduser karbohydratene på lavkalori-dietten

Når man teller kalorier er det fort gjort å ha ensidig forkus på kaloriinnholdet, men spiser du mye raske karbohydrater som frukt og fint brød, er det lettere å få fall i blodsukkeret og bli slapp, uvel (og sulten!).

Ingeniørfruen-om-karbohydrater-på-5-2-dietten

Høykarbo frokosttilbud på motell i USA…uææh!

Karbohydrater er det næringsstoffet som øker blodsukkeret vårt, noe som igjen fører til økt produksjon av fettlagringshormonet insulin. Når karbohydrater utelates fra kosten minker produksjonen av insulin og dermed også evnen til fettlagring.
[Les mer om lavkarbo]

Det er derfor smart å unngå raske karbohydrater, som sukker (spesielt sukker!), vanlig brød, pasta, ris og poteter når du går på 5:2-dietten. Tenk grønnsaker, bær og proteiner.

Her har du noen eksempler:

  • Bær + yoghurt
  • Cottage cheese + bær
  • Egg + tomat
  • Tunfisk + grønnsaker/salat
  • Kjøtt og fisk + grønnsaker til middag

Jeg spiser derfor lite kalorier og karbohydrater på mine fastedager. Det fungerer mye bedre enn å kun tenke kalorier, og å spise mye karbohydrater.

For mange år siden fulgte jeg en diett eller kostholdsfilosofi hvor jeg kun spiste frukt før frokost. Det fungerte dårlig, jeg hadde fryktelige blodsukkersvingninger, ble slapp, svimmel og kvalm…det måtte jeg bare slutte med.

Dere som tester ut 5:2-dietten, har dere samme erfaring som meg eller fungerer det å for eksempel spise kun frukt til frokost? 

✉️ ✉️ ✉️ ✉️ ✉️ ✉️ ✉️ ✉️ ✉️

Har du spørsmål, tanker eller erfaringer å dele? Skriv noen ord inn i kommentarfeltet under!

Marianne-de-Bourg-Ingeniørfruen-skriver-om-helse-diett-kosthold-cocktails-drinker-bøker-kropp-matoppskrifter-sunn-mat-oppskrifter-sex-samliv-trening-skjønnhet-kosttilskudd-helsekost-økologisk-naturmedisin-kjerringråd-sukkerfri-lavkarbo-lavkalori

Likte du dette?
Du kan dele bilde og link på Facebook eller Pinterest, f
ølge meg på Pinterest og bli fan av bloggen på Facebook. Registrer du e-postadressen din i feltet “Følg bloggen via e-post” under bildet av meg, mottar du blogginnleggene mine på e-post. 

No Comments

Her kan du legge inn din kommentar eller en hyggelig hilsen:

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Blogglistenhits