Hjem   Om meg   Kontakt
Sunn mat på budsjett - dette kan du ha i kjøleskapet | Marianne de Bourg
11845
post-template-default,single,single-post,postid-11845,single-format-standard,qode-social-login-1.0,qode-restaurant-1.0,ctcc-exclude-NA,woocommerce-no-js,ajax_fade,page_not_loaded,,select-theme-ver-4.4.1,menu-animation-underline

Sunn mat på budsjett – dette kan du ha i kjøleskapet

Her er noen ideer til bra og sunne basisvarer på studentkjøkkenet eller på kjøkkenet til den som har et begrenset budsjett. Generelle råd er å kjøpe stort og fryse ned, kjøp First Price og Euroshopper basisvarer som gulrøtter, bananer og egg. Bruk Asiamatbutikker og benytt deg av Kiwi’s holdbarhetsgaranti, som gjør at om du finner en vare som går ut på dato i dag eller i morgen, får du varen gratis!

For flere tips: [Slik spiser du sunt på budsjett]

Ingeniørfruen-tipser-om-sunn-mat-på-budsjett-for-studenter

Ingeniørfruens sunne kjøkken inneholder mye grønt, gjerne økologiske varer, supermaten over all supermat – egg, og balsamico, krydder og oljer som gir smak.

I kjøleskapet

Bra og sunne basisvarer for kjøleskapet:

  1. Smør (ekte meierismør!)
  2. Ketchup uten sukker
  3. Løk (Koster 5,70 for en kilo på Rema1000)
  4. Egg (Stor pakke
  5. Gulost er rimelig i store pakker.
  6. Gjerne parmesan også, som gir mye smak selv om den er dyrere enn vanlig gul ost
  7. Cottage cheese/matyoghurt/skyr/kesam kan være greit til mye
  8. Melk (kokosmelk hvis du ikke bruker melkeprodukter)
  9. Poteter, eventuelt søtpoteter
  10. Fiskekarbonader/fiskekaker til middag og pålegg
  11. Kjøttpålegg (rent kjøtt er best, store pakker lønner seg).
  12. Grønnsaker: Løk, hvitløk og gulrot holder lenge, kål er superbillig. Kålrot – jupp!
  13. Reker. En stor boks First Price reker i lake poster kr 36,90
  14. Salat bør du alltid ha i kjøleskapet. Ferdigposene er dyrere enn salat du kutter selv. Et stort hode med isbergsalat koster kr 17,90 og en liten pose ruccula koster kr 9,3 på Rema1000. Men får du ikke spist opp et stort salathode, er det bedre med poser.

I fryseren

Sunn og rimelig mat i fryseren:

  1. Frosne bær (bra i smoothies, på frokostblanding, sammen med kesam m.m.)
  2. Seifilet (Mye proteiner for pengene!)
  3. Kjøttdeig/karbonadedeig (Kan brukes til alt – kjøp når det er på tilbud!)
  4. Kjøtt/fisk på tilbud: Kiwi har fast tilbud hver fredag – 16,90 pr pakke med en filét.

På kjøkkenbenken

Dette bør du ha på kjøkkenbenken:

  1. 1 sitron og 1 lime (sitron og lime høyner smaken på det meste)
  2. Tomater (Oppbevares i romtemperatur for å bevare smaken)
  3. Avokado (Sunt, mettende fett, bra i salat med tunfisk)
  4. Frukt  (epler og bananer er rimelige)

I matskapet

Dette bør du har i matskapet:

  1. Olivenolje – Kiwi har rimelig økologisk kaldpresset (extra virgin)
  2. Kaldpresset rapsolje er heller ikke dumt – inneholder mye sunn omega-3.
  3. Balsamico – koster litt, men varer lenge
  4. Soyasaus (kjøp stor flaske i Asiamatbutikk)
  5. Knekkebrød (gjerne hjemmebakt av nøtter og frø, det metter mer)
  6. Bønner og linser (du får rimelige økologiske på kartong)
  7. Tomater, hakkede (på kartong eller boks, First Price er rimelig)
  8. Sukrin Gold (dropp det hvite sukkeret, selv om dette er billigst)
  9. Pasta, gjerne fullkorn
  10. Tunfisk – superbillig proteinmat! En boks koster kr 3,80 på Rema1000.
  11. Basmatiris (har lavere GI enn f eks Jasminris)
  12. Makrell i tomat – bra som lunsj sammen med egg i tillegg til på brødskiva
  13. Nøtter og mandler (ofte billig i asiamatbutikker). Bra mellommåltider, mandler kan males til mandelmel og brukes istedenfor mel, peanøtter er gode i asiatiske retter – og du kan lage hjemmelaget peanøttsmør.
  14. Buljong. Jeg kjøpte nylig en pakke økologiske buljongterninger på Meny til kr 8,25

Krydder

Krydder gir mye smak for lite penger. Tenk bare på kyllingfilet uten krydder eller saus, det smaker ikke mye. Du får mye krydder for en hundrelapp.

Tips: Er du student? Ønsk deg en eske med ulike krydder til bursdag eller jul!

Her er min 10 på topp krydderliste:

  1. Salt
  2. Pepper
  3. Pizzakrydder (her får du masse urter i en sleng)
  4. Paprika
  5. Spisskummen (cumin)
  6. Karri
  7. Kanel (har mange helsefordeler)
  8. Kardemomme
  9. Gressløk
  10. Chili

Vil du utvide kryddersamlingen? Her har du 10 til:

  1. Oregano
  2. Timian
  3. Rosmarin
  4. Kinesisk femkrydder (five spice powder) – eller lag ditt eget
  5. Løksalt
  6. Hvitløksalt
  7. Gurkemeie
  8. Persille
  9. Koriander
  10. Garam Masala

Er det matvarer du savner? Kom gjerne med dine tips, så oppdaterer jeg listen!

Håper du ble inspirert!
Marianne-de-Bourg-Ingeniørfruen-skriver-om-helse-diett-kosthold-cocktails-drinker-bøker-kropp-matoppskrifter-sunn-mat-oppskrifter-sex-samliv-trening-skjønnhet-kosttilskudd-helsekost-økologisk-naturmedisin-kjerringråd-sukkerfri-lavkarbo-lavkalori

✉️ ✉️ ✉️ ✉️ ✉️ ✉️ ✉️ ✉️ ✉️

Likte du dette? Da kan du dele bilde og link med en venn på Facebook eller Pinterest! Følg meg gjerne på Pinterest , bli fan av bloggen på Facebook og registrer e-postadressen din i feltet “Følg bloggen via e-post” øverst til høyre under bildet av meg. Da mottar du blogginnleggene mine på e-post. Takk for lesing & deling! 

3 Comments
  • karinpleym

    27/10/2014 at 12:20 pm Reply

    Fin bloggpost- mange nyttige tips. Liker ikke ordet “bør” — kan er et mye bedre ord <3
    Koser meg med bloggen din.

    • Marianne

      27/10/2014 at 12:22 pm Reply

      Så bra at du liker! :D

      Kanskje jeg endrer tittelen :) Takk for tips!

  • Kjersti

    11/08/2016 at 11:28 am Reply

    Hei, dette er en perfekt liste for alle oss som gjerne vil leve sunt, selv om matbudsjettet må holdes så lavt som mulig. Flott blogg du har ellers også. Mange fine bilder!
    https://frimenfattig.wordpress.com/

Her kan du legge inn din kommentar eller en hyggelig hilsen:

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Blogglistenhits