Hjem   Om meg   Kontakt
Marianne de Bourg | Slik spiser du sunt på budsjett
11858
post-template-default,single,single-post,postid-11858,single-format-standard,qode-social-login-1.0,qode-restaurant-1.0,ctcc-exclude-NA,woocommerce-no-js,ajax_fade,page_not_loaded,,select-theme-ver-4.4.1,menu-animation-underline,wpb-js-composer js-comp-ver-5.4.7,vc_responsive

Slik spiser du sunt på budsjett

Hvordan spise sunt på budsjett når de fleste sunne matvarene slett ikke er rimelige?

Når en økologisk kylling koster godt over 200 kroner, kaldpresset kokosolje koster godt oppunder 200 og en pose med gojibær (en av de mest næringsrike bærene på jorden) kan fort koste 150 kroner.

Hvordan skal man da klare å spise sunt og rimelig på budsjett? For studenter, storfamilier og andre med begrenset matbudsjett (hvem har ikke det!?) kan det føles håpløst å spise sunt og rimelig, men det er mulig. Jeg har funnet flere måter å drøye matbudsjettet på.

Ingeniørfruen-om-hvordan-spise-sunt-på-budsjett

Servise og glass i serien Grand Cru Soft fra Rosendahl.

Slik spiser du sunt på budsjett:

  • Karbohydrater er billige, men proteiner og fett metter mer. [Les om lavkarbo]
  • Grønnsaker inneholder mye fiber som gir metthetsfølelse. Kål, gulrot og løk er dessuten superbillig.
  • Planlegg ukens middager
  • Lag en handleliste – og følg den!
  • Kjøp når det er sesong for varen (f.eks er jordbær dyre utenom sesong).
  • Kjøp stort, det lønner seg. Frys ned. Tilgang på fryser er gull verdt.
  • Kjøp på tilbud. Kiwi har Go’Helg-tilbud med fisk/kjøtt til kr 16,90 hver fredag.
  • Sammenlign kiloprisen på matvarene istedenfor stykkpris.
  • Bruk Asiamatbutikker, de har mye rimelig: Frukt, grønt, urter er superbillig her.
  • Kjøp varer som er nedsatt fordi de er i ferd med å gå ut på dato.
  • KIWI-butikkene har holdbarhetsgaranti. Finner du en vare som går ut på dato i dag eller i morgen, får du varen gratis!
  • Euroshopper, First Price og andre billigmerker har rimelige basisvarer som bananer, gulrøtter, egg m.m.
  • Handle på dagtid! Bensinstasjon, kiosk og søndagsbutikker er dyre!
  • Lag middag til mer enn én person og spis restene til lunsj dagen etter (da unngår du dyr kantinemat).
  • Drikk vann! Vann med lime og sitron, urter og agurkskiver smaker mye bedre og er lekkert å servere.
  • Bruk restene! Ideer: Suppe, pytt i panne, omelettfried rice, wok
  • Egg er virkelig supermat. Billig. Næringsrikt. Godt.
  • Spis gratis hos mamma… ;0)

 

Er det noe du savner? Kom gjerne med dine tips, så oppdaterer jeg listen!

Mine sunne og budsjettvennlige oppskrifter:

Håper du ble inspirert!
Marianne-de-Bourg-Ingeniørfruen-skriver-om-helse-diett-kosthold-cocktails-drinker-bøker-kropp-matoppskrifter-sunn-mat-oppskrifter-sex-samliv-trening-skjønnhet-kosttilskudd-helsekost-økologisk-naturmedisin-kjerringråd-sukkerfri-lavkarbo-lavkalori

✉️ ✉️ ✉️ ✉️ ✉️ ✉️ ✉️ ✉️ ✉️

Likte du dette? Da kan du dele bilde og link med en venn på Facebook eller Pinterest! Følg meg gjerne på Pinterest , bli fan av bloggen på Facebook og registrer e-postadressen din i feltet “Følg bloggen via e-post” øverst til høyre under bildet av meg. Da mottar du blogginnleggene mine på e-post. Takk for lesing & deling! 

 

Her er boka mi; KREATIVE BORD! Den inneholder også oppskrifter på drinker og annet morsomt til festen. Du kan lese om den og bestille den her:
Følg meg gjerne på Instagram  – og følg bloggen på Facebook.



2 Comments
  • Maria U

    29/04/2014 at 9:17 pm Reply

    Planlegging! Planlegging! Planlegging! :P Kjedelig, men så sinnsykt lønnsomt. Med planlegging kan du få matbudsjettet til å bli rundt en hundrings om dagen, men da må du spise hjemme og ta med niste på jobb/skole. Tips til billige proteiner: TVP/TSP!

  • […] Slik spiser du sunt på budsjett […]

Her kan du legge inn din kommentar eller en hyggelig hilsen:

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.