Hjem   Om meg   Kontakt
Marianne de Bourg | Histaminintoleranse, histaminrik og histaminfrigjørende mat
11273
post-template-default,single,single-post,postid-11273,single-format-standard,qode-social-login-1.0,qode-restaurant-1.0,ctcc-exclude-NA,woocommerce-no-js,ajax_fade,page_not_loaded,,select-theme-ver-4.4.1,menu-animation-underline,wpb-js-composer js-comp-ver-5.4.7,vc_responsive

Histaminintoleranse, histaminrik og histaminfrigjørende mat

Histaminintoleranse er en form for ikke-allergisk overfølsomhetsreaksjon hvor intoleranse mot mat kan gi symptomer som eksem, elveblest, luft i magen, diaré, kvalme, slapphet og psykologiske reaksjoner.  Eksem og andre reaksjoner kan minske ved at histaminrike og histaminfrigjørende matvarer unngås eller i perioder begrenses.

Ingeniørfruen-om-allergi-og-histaminrike-mat-og-drikke

Øl, musserende vin, salami, sitrusfrukter, tomater, brunost, sjokolade, gjær og lagret ost er blant matvarene som inneholder mye histaminer.

Når det gjelder helbreding av egen kropp, liker jeg ikke å la noe være uprøvd. Jeg har derfor i perioder kuttet ut allergitabletter som gjør meg fryktelig uopplagt og trøtt (selv om legen som i sin tid ga meg dem påsto at de ikke hadde den virkningen…). Jeg har isteden forsøkt å helbrede eksem ved å holde meg unna histaminrike matvarer.

De ulike histaminrike og histaminfrigjørende matvarene er testet ut over lang tid og jeg har kommet til at sitrusfrukter er blant de matvarene som gir tydelig utslag på mitt eksem, det samme gjør øl og vin. Etter lang tid (cirka et år) er ikke bare eksemet betydelig svakere, men jeg kan også gjeninnføre matvarene i større grad uten å få eksem. Hurra!
Å holde seg unna histaminrike og histaminfremmende matvarer kan altså være verdt å prøve ved ufarlige allergiske reaksjoner.

PS – Allergisk sjokk er en alvorlig og potensielt dødelig reaksjon som kan oppstå ved  alvorlig allergi.  Unnlat derfor aldri å ta medisiner foreskrevet til deg uten å konferere med legen!

(Jeg liker også å ha allergitabletter tilgjengelig mot eventuelle akutte allergiske reaksjoner fra insektstikk eller matvareallergi.)

Hva er histaminer?

Histamin, nitrogenholdig stoff (amin) er et vevshormon som som lagres i mastcellene.
Ved skader på vevet eller ved allergiske reaksjoner blir histamin frigjort og forårsaker sammentrekning av glatte muskler og utvidelse av de minste blodårene (kapillarene). Histamin frigjøres ved allergiske reaksjoner, som matvareallergi, høysnue, astma,
elveblest o.a. Histamin har også med kontrollen av magesaftsekresjonen å gjøre.
Kilde: Store norske leksikon

Histaminintoleranse

Det finnes flere former for ikke- allergiske overfølsomhetsreaksjoner, for eksempel forekommer histaminintoleranse. Dette er en reaksjon mot histamin i maten på grunn av at det allerede er en stor mengde histamin i kroppen. En for stor dose histamin vil gi kløe og utslett. Ellers får enkelte psykologiske reaksjoner av mat, som vil si at de følelsesmessig ikke tåler maten. Intoleranse mot mat kan forkomme i alle aldre, og gir vanligvis symptomer som luft i magen, diaré, kvalme, og slapphet som følge av dårlig utnyttelse av næringsstoffene.
Kilde: Astma- og allergiforbundet

Tips: Ved allergi kan det også være smart å ta tilskudd av omega 3.

Hvor finner vi histaminer?

Biogene aminer (histamin, tryptamin, tyramin, serotonin, Phenylethylamine) oppstår når aminosyren er dekarboksyleres til forskjellige aminer. Det oppstår ved bakteriell aktivitet og er en del av den naturlige prosess for nedbrytning av organisk materiale. Fisk, kjøtt og meieriprodukter er særlig utsatt for opphopning av biogene aminer. Feil oppbevaring av matvarer, lang lagring, høy temperatur, og dårlig hygiene øker innholdet av biogene aminer. For eksempel makrell eller tunfisk som har vært lagret i glasset med lokket åpent i noen dager inneholder meget store mengder histamin.
Kilde: Wikipedia

[Les mer om Vin og allergi]

Histaminrik eller histaminfrigjørende matvarer

Histaminrike og histaminfrigjørende matvarer må ikke nødvendigvis helt unngås, men i perioder begrenses.

  • banan
  • brunost
  • dypvannsfisk
  • fet fisk
  • gjær
  • jordbær
  • kanel
  • lagret ost
  • laks
  • makrell
  • musserende vin
  • nitritt
  • pølser
  • rødvin
  • røkt mat
  • salami
  • sardiner
  • sitrus
  • sjokolade
  • skalldyr
  • spinat
  • stekeskorpe
  • stekt mat
  • sterkt saltet mat
  • sterkt søtet mat
  • tomat og tomatprodukter
  • tunfisk
  • øl

Kilde: Barnelegesenteret

Håper dette er til hjelp
Marianne-de-Bourg-Ingeniørfruen-skriver-om-helse-diett-kosthold-cocktails-drinker-bøker-kropp-matoppskrifter-sunn-mat-oppskrifter-sex-samliv-trening-skjønnhet-kosttilskudd-helsekost-økologisk-naturmedisin-kjerringråd-sukkerfri-lavkarbo-lavkalori

✉️ ✉️ ✉️ ✉️ ✉️ ✉️ ✉️ ✉️ ✉️

Likte du dette? Du kan dele bilde og link på Facebook eller Pinterest, følge meg på Pinterest og bli fan av bloggen på Facebook. Registrer du e-postadressen din i feltet “Følg bloggen via e-post” under bildet av meg, mottar du blogginnleggene mine på e-post. 

Her er boka mi; KREATIVE BORD! Den inneholder også oppskrifter på drinker og annet morsomt til festen. Du kan lese om den og bestille den her:
Følg meg gjerne på Instagram  – og følg bloggen på Facebook.



2 Comments

Her kan du legge inn din kommentar eller en hyggelig hilsen:

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.