Hjem   Om meg   Kontakt
Marianne de Bourg | DODO-dietten
11539
post-template-default,single,single-post,postid-11539,single-format-standard,qode-social-login-1.0,qode-restaurant-1.0,ctcc-exclude-NA,woocommerce-no-js,ajax_fade,page_not_loaded,,select-theme-ver-4.4.1,menu-animation-underline

DODO-dietten

Har du hørt om DODO-dietten?

Jeg er alltid interessert i lære om kosthold og nye dietter og DODO-dietten er intet unntak. Den hørtes spennende ut både på grunn av navnet og fordi den er spådd å bli den nye trend-dietten etter 5:2-dietten. Her har jeg laget en liten oversikt:

DODO er en forkortelse for Day On / Day Off
DODO kan minne om 5:2-dietten, men er allikevel ulik. DODO-dietten går ut på prinsippet om periodisk faste på samme måte som 5:2-dietten, men du teller ikke kalorier på DODO-dietten.

Ingeniørfruen om DODO-dietten

Foto via Pinterest

Mens du på 5:2-dietten er på diett 2 dager i uken hvor du spiser ca 500 kalorier per dag, teller du ikke kalorier på DODO-dietten. Du er heller ikke bundet til to slankedager i uken. Avhengig av dine individuelle mål du kan faste 1 , 2 eller 3 dager i uken – og spise hva du vil resten av uken. Det døgent som kalles fastedøgnet/dagen spiser kun ett lett måltid. Det vil si at du ikke spiser på 20-24 timer.

Dietten er laget av den britiske klinisk ernæringsfysiologen Drew Price som har studert biokjemi og som har lang erfaring i å arbeide med toppidrettsutøvere. Han mener at dietten ikke bare gir bedre resultater enn andre fastedietter, men at dette er en mye enklere tilnærming til periodisk faste da man ikke behøver å telle kalorier.

På DODO-dietten skal fettet forbrennes raskt og enkelt mens man samtidig bygger muskler fordi dietten skal føre til at kroppen til å bruke fettlagrene som drivstoff ved å stimulere veksthormoner som brenner fett og beskytter muskelmassen. Dietten skal også føre til bedre helse da periodisk faste kan bidra til å redusere risikoen for kreft og diabetes, så vel som sinke aldringsprosessen. 

Slik spiser du på DODO-dietten

Dietten gir klare retningslinjer for hva du kan spise, måltidsplanlegging og enkle oppskrifter. Her er en oversikt:

På ikke-fastedager (Days Off) kan du spise akkurat hva man vil, men du oppfordres til å følge noen retningslinjer for å få de helsemessige fordelene av dietten.

Natten før fastedagen spiser du kveldsmat klokka 19-22.

På fastedager (Days On) kan du drikke rikelig med væske og spise ett lett måltid ((ikke senere enn 24 timer etter forrige måltid) som inneholder omtrent en fjerdedel av ditt normale kaloriinntak). Måltidet skal bestå av rikelig med proteiner, grønnsaker og en liten mengde fett.

Hvor mye kan du gå ned på DODO-dietten?

Du kan gå ned opp til 3,2 kilo den første uken, og 0,5 -1,4 kilo i uken påfølgende uker.

Les om DODO-dietten

The DODO-diet, kr 109, Adlibris

Mer informasjon?

DODO-diettens nettside
Forfatterens nettside

Hva tror du om DODO-dietten? Er det noe for deg? 

Marianne-de-Bourg-Ingeniørfruen-skriver-om-helse-diett-kosthold-cocktails-drinker-bøker-kropp-matoppskrifter-sunn-mat-oppskrifter-sex-samliv-trening-skjønnhet-kosttilskudd-helsekost-økologisk-naturmedisin-kjerringråd-sukkerfri-lavkarbo-lavkalori

✉️ ✉️ ✉️ ✉️ ✉️ ✉️ ✉️ ✉️ ✉️

Likte du dette? Du kan dele bilde og link på Facebook eller Pinterest, følge meg på Pinterest og bli fan av bloggen på Facebook. Registrer du e-postadressen din i feltet “Følg bloggen via e-post” under bildet av meg, mottar du blogginnleggene mine på e-post. 

1 Comment

Her kan du legge inn din kommentar eller en hyggelig hilsen:

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Blogglistenhits