Hjem   Om meg   Kontakt
Marianne de Bourg | Gojibær
9710
post-template-default,single,single-post,postid-9710,single-format-standard,qode-social-login-1.0,qode-restaurant-1.0,ctcc-exclude-NA,woocommerce-no-js,ajax_fade,page_not_loaded,,select-theme-ver-4.4.1,menu-animation-underline

Gojibær

GOJIBÆR også kalt wolfberries eller goji berries, en av de mest næringsrike bærene på jorden og har blitt spist som helsefremmende mat i Tibet i 3000 år. Det dyp røde bæret, en tørket frukt på størrelse med en rosin, smaker krydderaktig og søtlig. Gojibær er svært rike på antioksidanter og inneholder mye proteiner, noe som er uvanlig for frukt og bær.
Kilde: Sana Bona

Ingeniørfruen om gojibær

Photo via Pinterest

Næringsinnhold:

Gojibær er en rik kilde til C-vitamin, med 500 ganger mer vitamin C enn appelsiner. Bærene er også en ypperlig kilde til A-vitamin og inneholder i tillegg vitaminene B1, B2, B6 og E. De er også en rik kilde til både selen og germanium og har derfor blitt brukt i en rekke kliniske forsøk med kreftpasienter. Bærene inneholder 18 aminosyrer og 21 spormineraler, linolsyre, og mer betakaroten enn gulrøtter. I orientalsk medisin er bæret sagt å kunne korrigere energimangel, søvnløshet, hjertebank, og angst. Gojibær inneholder også mye fiber, mer enn de fleste andre frukter og bær, med 7 gram fiber per 100 g matvare. [Topplisten over fiberinnhold]

Helsefordeler

Gojibær skal være bra mot diabetes, hjertesykdommer, høyt kolesterol, ha anti kreft-egenskaper, samt beskytte hjerne, lever og huden. Bedre immunforsvaret, synet, søvnen og spermkvaliteten.
Kilder: Altmedicine og Organic Facts

Gjojibær + medisiner = ikke sant

Gojibær kan gi bivirkninger. Bærene bør ikke tas sammen med blodfortynnende medisiner som Warfarin og Marevan. Gojibær kan også reagere med visse antibiotika, legemidler mot kreft, antidepressiva, kolesterolsenkende legemidler, hjertemedisin, hormonelle legemidler og osteoporosemedisin.
Kilde: Organic Facts

Bruk: Goji-bær kan brukes på samme måte som man bruker annen tørket frukt; i kaker, desserter, yoghurt, frokostblanding, smoothies og konfekt. Eller spis dem sammen med mørk sjokolade…nam!

Tips: Lag ditt eget syltetøy av gojibær, litt smeltet kaldpresset kokosolje og Sukrin eller annet søtstoff.

Næringsinnhold pr 100 g:

Kilde: X-life.no

Energi: 357 kalorier
Protein: 11 g
Fett: 3,6g
Karbohydrater: 68g
Fiber: 7g

Gojibær er vegetarisk, vegansk, laktosefri/melkefri, glutenfri, Paleo og sukkerfri.

Gojibær får du kjøpt her:

Gojibær (norsk nettbutikk)
Økologiske gojibær
Økologisk gojibærpulver (norsk nettbutikk

Oppskrifter:

Ta gjerne en titt på min samling med over 70 oppskrifter med gojibær.

Hva bruker du gojibær til? 

Ha en fin dag!

Marianne-de-Bourg-Ingeniørfruen-skriver-om-helse-diett-kosthold-cocktails-drinker-drikke-bøker-kropp-matoppskrifter-sex-samliv-trening-skjønnhet-kosttilskudd-helsekost-økologisk-naturmedisin-kjerringråd-sukkerfri-lavkarbo-lavkalori-hjemmelaget-naturlig-sunn-ma-og-oppskrifter

✉️ ✉️ ✉️ ✉️ ✉️ ✉️ ✉️ ✉️ ✉️

Likte du dette? Da kan du dele bilde og link med en venn på Facebook eller Pinterest! Følg meg gjerne på Pinterest , bli fan av bloggen på Facebook og registrer e-postadressen din i feltet “Følg bloggen via e-post” øverst til høyre under bildet av meg. Da mottar du blogginnleggene mine på e-post. Takk for lesing & deling! 

2 Comments

Her kan du legge inn din kommentar eller en hyggelig hilsen:

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Blogglistenhits