Hjem   Om meg   Kontakt
Marianne de Bourg | Spiring av korn, nøtter, frø og belgvekster
10528
post-template-default,single,single-post,postid-10528,single-format-standard,qode-social-login-1.0,qode-restaurant-1.0,ctcc-exclude-NA,woocommerce-no-js,ajax_fade,page_not_loaded,,select-theme-ver-4.4.1,menu-animation-underline,wpb-js-composer js-comp-ver-5.4.7,vc_responsive

Spiring av korn, nøtter, frø og belgvekster

Det er ingen grunn til å kaste hvitløk som har begynt å spire. Ny forskning tyder på at den er ekstra sunn, skriver NRK.  Frø blir mer næringsrike når de begynner å gro og de sunne stoffene tas lettere opp i kroppen.

Ingeniørfruen om spiring av korn, nøtter og frø

Foto: Ingeniørfruen

Mer lettfordøyelig

Korn har til alle tider blitt bløtlagt, gjæret eller spiret for å bli mer fordøyelig for menneskemagen. Å spire korn, nøtter og frø gjør nemlig at næringsinnholdet økes, proteinet blir mer lettfordøyelig og fytinsyren brytes ned. I følge gammel helsekostlærdom har spiret korn en basisk virkning i kroppen, mens vanlig korn fører til en syrereaksjon.

Tips: Du kan også få kjøpt spiret brød fra MammaVita (tidligere Sunt & Godt). Bakeriet i Skotselv i Buskerud leverer frosne og ferdig oppskåret til helsekost og matbutikker.

[Oversikt over butikker som selger spiret brød]

I følge Vegetarisk kokebok av Inga-Britta Sundqvist er helsefordelene ved spiring mange:

Vitamininnholdet øker vesentlig, spesielt gjelder dette for vitamin C. Selv om også innholdet av karoten og visse B-vitaminer (B12 i meget små mengder) øker.
Proteinet blir mer lettfordøyelig. For hvete er det spesielt innholdet av aminosyren lysin som øker, noe som bidrar til å øke proteinkvaliteten i hvete.
Bønnenes gassdannende evne reduseres til en viss grad.
Fytinsyre brytes ned og det bidrar til at mineralstoffene i frøene lettere kan opptas i kroppen.

Fytinsyre er ufordøyelig

Fytinsyre er et stoff som finnes i en rekke matvarer, bl.a. i korn. For mennesker er fytinsyre ufordøyelig, og det hindrer også fordøyelse og opptak av andre stoffer i kornet gjennom å virke hemmende på enzymer. Ved å behandle maten på forskjellige måter kan vi bryte ned fytinsyren og gjøre næringsstoffene lettere tilgjengelig.

Spiring av korn

Spiret korn inneholder mer betakaroten (forstadiet til vitamin A), B-vitaminer, vitamin C, E og ferulinsyre, et stoff som hemmer betennelser, enn vanlig helkorn, skriver Bioforsk.

Spiret korn smaker søtere enn vanlig korn. Grunnen er at stivelse omdannes til glukose og fruktose ved spiring. Spiret korn kan brukes i brøddeig, som pålegg, i frokostblanding og salat.

Slik spirer du korn:

La kornet spire gjerne 2 til 3 dager før spirene skal brukes.

  1. Bruk ubehandlet helkorn
  2. Vask kornet og la det ligge fuktig i et tynt lag på en flat tallerken
  3. Skyll frøene med vann morgen og kveld
  4. Hell av vannet etter hver skylling
  5. La frøene spire i mørke og sett dem i lyset andre dagen. Dermed øker innhold av vitaminer

PS – Du kan også få kjøpt spiret mel i helsekost.

For inspirasjon til bruk av spirer:

Se i denne mappe med inspirasjon til spiring og bruk av spirer på Pinterest.

(Kilde: BioforskWidipedia)

Her er boka mi; KREATIVE BORD! Den inneholder også oppskrifter på drinker og annet morsomt til festen. Du kan lese om den og bestille den her:
Følg meg gjerne på Instagram  – og følg bloggen på Facebook.



No Comments

Her kan du legge inn din kommentar eller en hyggelig hilsen:

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.