Marianne de Bourg | [HELSE) Kamilla om mat og helse
9917
post-template-default,single,single-post,postid-9917,single-format-standard,qode-social-login-1.0,qode-restaurant-1.0,ctcc-exclude-NA,woocommerce-no-js,ajax_fade,page_not_loaded,,select-theme-ver-4.4.1,menu-animation-underline,wpb-js-composer js-comp-ver-5.4.7,vc_responsive

[HELSE) Kamilla om mat og helse

Leste du intervjuet med Kamilla som er homeopat og bioresonansterapeut?

Her får du Kamillas tanker om mat og helse, hennes aller beste helsetips, hva som inspirerer henne, samt oppskriften på hennes sunne og gode supersmoothie!

Kamilla Glomsrud Hill - Energiklinikken

Kamilla Glomsrud Hill hater å være syk. Hun putter homeopatiske midler og urter i kofferten når hun er på reise og har helbredet seg selv for flere kroniske plager.

Kamilla er gift med Stian og har tre barn. Hun har bakgrunn som radiograf og jobbet 11 år på Lovisenberg Sykehus, jobber nå som homeopat og bioresonansterapeut, og driver Energiklinikken i Drammen. Hun er foredragsholder i Pilates & Mat-kursRømskog SPA & Resort og online hos Breathing New Life.

Kamilla om mat

1. Hvilke sunne matvaner er du mest fornøyd med?

Jeg er veldig fornøyd med at jeg har byttet ut det meste av skadede fettsyrer i matlagingen, og kuttet ut lettmargariner som smør på skiva. Nå går det ikke i flerumettede planteoljer til steking, men kokosfett og smør eller klarnet smør helst. jeg bruker Cocosa extra virgin som pålegg på knekkebrød og brød, og i smoothie til meg selv og barna.

Kamilla om sunt fett

Jeg spiser mye nøtter som mellommåltid og har økt inntaket av grønnsaker. Nå kan jeg finne på å spise rå blomkålbiter og stangselleri i stedet for kjøpebrød i matpakka. Jeg baker mye mer brød selv for tida og er svært fornøyd med å få barna til å smått venne seg til brød med nye kornsorter, ofte grove og uten vanlig hvetemel.

Melk er mye erstattet med havremelk, og jeg drikker ofte vann med lime eller sitron. de er jo supre for å skape et mer basisk miljø i kroppen. Det kan jeg trenge siden jeg er så svak for kaffe, og rødvin :-) 

2. Og hva er din ”guilty pleasure”?

Min guilty pleasure er kaffe, sikkert fordi jeg elsker å være effektiv, aktiv og oppløftet. Kaffe gir meg det, til det blir for mye…. Jeg begrenser det mer nå, heldigvis! Stopper etter 3 kopper.

3. Hva liker du å handle og hvor?

FavorittprodukterSaltå KvarnHolli Mølle og Renée Voltaire har mange gode produkter.

Lokale butikker: Jeg liker å handle på Life helsekost på Gulskogen kjøpesenter og Naturkost på CC-senteret, samt Helios i Tønsberg.

Andre plasser: Mathallen i Oslo er et fantastisk sted å være og handle deilige økologiske krydderurter i Bondens Butikk, grønnsaker og oster hos Den blinde ku. Og nisjesteder for kaffe!

Nettbutikker: På nettet elsker jeg å handle fra arnika.noiHerb.com og Soma.no. Synes Reint Logisk også virker å være en flott nettbutikk som selger ren og naturlig mat.

4. Hvilke produkter tar du med deg hjem i kofferten når du er på ferie?

Når jeg er på ferie eller kurs i utlandet, tar jeg ofte med meg homeopatiske midler i kofferten, siden de er billigere i utlandet. i tillegg til aminosyrer, MSM som er naturlig betennelsesdempende og en næringsforsterker, samt alt jeg kommer over av organiske, matbaserte kosttilskudd. Jeg har begynt å jobbe mer med urter og forstår de utrolige egenskapene de har for å hjelpe oss mot bakterier og sopp, nå som flere og flere opplever å bli antibiotikaresistente.

Så neste gang jeg skal på tur, skal jeg se etter urter i form av timianolje, oreganoolje (kapsler), rosmarin, tea tree-olje og urter spesifikt mot parasitter. Jeg skal også se etter gode bredspektrede enzymer, som jeg mener de fleste av oss kan ha nytte av om man ikke klarer å finne nok av økologisk og kortreist mat. Disse enzymene vil kunne hjelpe mye i å bryte ned karbohydrater, fett og proteiner slik at det lettere fordøyes og taes opp uten å bli en for stor belastning for kroppen. Ofte kan jeg føle meg helt slått ut etter et måltid om jeg har spist for mye bearbeidet mat. Det er null enzymer i det, og kroppen får en kjempejobb med å fordøye det. Det samme med kjøpebrød og mye hvete. Hvete har blitt så mye genmodifisert at det er ugjenkjennelig for kroppen vår. 

Om helse

5. Hva gjør du for å holde deg frisk?

Personlig hater jeg å være syk. Med tre små barn og egen praksis føles det helt håpløst å være syk. Jeg slet tidligere med masse bihulebetennelser, blærebetennelser og svingende blodsukker. Etter at jeg har blitt bevist på hvor mye jeg trenger av gode fettsyrer, tar tilskudd av det jeg mangler og regelmessig forebygger med både homeopatisk medisin og trener, har alt dette vært borte lenge nå. Jeg spiser mer rene råvarer nå og gjerne økologisk.

Økologisk matkasse fra Kolonihagen

Vi unner oss middagskasse fra Kolonihagen.no annenhver uke og får der mange oppskrifter og fantastiske økologiske matvarer. Alle monner drar, tenker jeg! Men nok av grønt og antioksidantrik mat er utrolig viktig fo å gi forsvaret vårt en sjanse mot det moderne livet med stress, miljøgifter, stråling og ernæringsfattig og industrielt bearbeidet mat. 

6. Hva er det aller beste du har gjort for egen helse?

Det aller beste jeg har gjort for helsa mi er å oppleve hvilken kraft det er i homeopatiske medisiner; det har hjulpet for alt fra angst til akutte bihulebetennelser. Det å forebygge og behandle med bioresonansbehandling føler jeg gjør mye for å styrke forsvaret mitt og for hormonbalansen. Særlig binyrer og galleblære er følsomme for stress og lite søvn, noe som det fort blir med hektisk småbarnsliv.

Ellers har de sunne fettsyrene i UDO `s Choice og i extra virgin kokosfett, gjort underverker på blodsukkeret og energien min. En annen stor ting har vært å få fjernet all amalgam jeg har hatt i tennene. Jeg var ikke ferdig med det før i mars i 2013 siden man ikke må ta for mange fyllinger om gangen, og det var ikke før jeg fikk testet med bioresonans at jeg forsto hvor mye det irriterte helsen min.

7. Hva har du gjort for egen helse i det siste?

Kamillas grønne juice

I det siste har jeg laget meg grønne juicer etter at jeg gikk til innkjøp av en juicemaskin i sommer. Minst to ganger i uken.

Jeg tar daglig UDO`s Choice oljeblanding, 2 ss morgen og kveld i litt ananasjuice for å ikke kjenne så mye på smaken :-) jeg drikker kefir eller tar kefir med müsli for å ernære de hjelpsomme tarmbakteriene og tar i perioder probiotika.

Jeg jogger to ganger i uken, med brodder ute nå på vinteren, og trener 2-3 ganger i uken pilates på matte hjemme, etter Lines fine pilatesvideoer. Hun har filmet ute, så det er ofte bølgeskvulp eller frisk natur i stua når jeg trener styrke. Pilates er utrolig effektive øvelser, uten at man får blodsmak i munnen :-)

8. Når slapper du av?

Jeg slapper best av etter å ha vært ute og gjort hagearbeid, eller løpt eller gått en tur i naturen. Også når jeg har fått hentet barna hjem fra skole og barnehage, og vi er samlet. 

9. Hva er det smarteste sunne trikset du har tatt med deg hjemmefra?

Det smarteste trikset hjemmefra er at jeg har lært å lage mye mat fra bunnen, som sauser f.eks. Faren min drev hotell på Golsfjellet til jeg var 18 år og jeg jobbet tidlig på kjøkkenet der.

Om inspirasjon

10. Hva og hvor leser du om helse og kosthold?

– Bøker og blader: Berit Nordstrands bok ” Mat til sinns” er en utrolig lærerik og inspirerende bok jeg har lært mye av. Ellers ” Helseguiden” av Paul Clayton. Soma News, som Soma Nordic gir ut fire ganger i året er også spennende lesning.

– På nett: Ellers følger jeg Underground health på Facebook, Health Hacks, og EcoWatch, nyhetsbrev fra Fraiva og Annika Dahlquist. Kostdoktorn virker også for å ha mye bra på trening og mat. Fitnessbloggen er bra! Grønn & skjønn, forskning.no, samt alternativ.no

– Temakvelder: Majobo (Mat og jord der du bor) har begynt med temakvelder en gang i måneden i Mathallen i Oslo, og det første var kjempebra. Derfor er planen å være med på disse videre!

Kan du til slutt gi oss tips om en enkel og sunn rett?

Her har dere min sunne og gode supersmoothie:

  • Havremelk (evt. juice og vann)
  • Lønnesirup
  • Blåbær og bringebær, frosne
  • Mandler eller en eggeplomme
  • 2 ss Cocosa, smeltet
  • 2 ss Udo`s Choice.

Kjør alt uten oljene i 15 sek, deretter tar du i oljene og kjører noen sekunder til. Vips, en svært næringsrik smoothie.

Kamilla – tusen takk for at du ville la deg intervjues!

Du finner Kamilla her

Marianne de Bourg - Ingeniørfruen

Her er boka mi; KREATIVE BORD! Den inneholder også oppskrifter på drinker og annet morsomt til festen. Du kan lese om den og bestille den her:
Følg meg gjerne på Instagram  – og følg bloggen på Facebook.



No Comments

Her kan du legge inn din kommentar eller en hyggelig hilsen:

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.