Hjem   Om meg   Kontakt
Marianne de Bourg | Proteiner på diett
10356
post-template-default,single,single-post,postid-10356,single-format-standard,qode-social-login-1.0,qode-restaurant-1.0,ctcc-exclude-NA,woocommerce-no-js,ajax_fade,page_not_loaded,,select-theme-ver-4.4.1,menu-animation-underline

Proteiner på diett

Det er særlig smart å spise mer proteiner når man slanker seg. Særlig på lavkalori-dietter som 5:2-dietten. Da er økt metthetsfølelse stor verdi.

Proteiner øker fettforbrenningen, minsker muskelnedbrytningen når du slanker deg, gir høy metthetsfølelse og er energikrevende å omsette.

Ingeniørfruen - spis mer proteiner!

Foto: Per Erik Jæger / Styling: Marianne de Bourg

Spis derfor proteinrik mat til hvert måltid; fisk, kjøtt, egg og melkeprodukter. Eller veganske; tofu, bønner og linser. Er du vegetarianer kan du spise mer nøtter og frø som inneholder proteiner i tillegg til fett. Noen grønnsaker er proteinrike også, for eksempel sopp, spinat og brokkoli. Gelatin skal også være en ypperlig kilde til proteiner.

Flere proteintips:

Du kan regne ut næringsinnholdeti maten du spiser på Matportalen.no – Mat på Data

Matvaretabellen.no gir dessuten en samlet oversikt over innhold av energi og næringsstoffer for de vanligste matvarene vi spiser i Norge.

– Kilder: ajcn, ScienceDaily, WebMD – 

 

2 Comments
  • Meg

    18/07/2014 at 3:17 pm Reply

    Bra artikkel, bortsett fra en ting…:
    “Gelatin er også en ypperlig kilde til proteiner.” skriver du. Gelatin er kollagent protein, som har en biologisk verdi på 0… Det betyr på godt norsk at ikke ett eneste gram protein fra gelatin, kan brukes av kroppen…Det samme gjelder forøvrig baconsvor dessverre :(

    • Marianne

      20/07/2014 at 9:30 am Reply

      Hei du, takk for innspill! Jeg har nå forsøkt å finne ut mer om hvordan gelatin virker i kroppen, men har ikke lykkes noe særlig.

      På Wikipedia fant jeg dette:

      Byggestenene i ulike typer protein er aminosyrer. Den menneskelige organismen kan bygge de fleste proteiner selv, men det finnes ti såkalte essensielle aminosyrer som må tilføres gjennom mat eller tilskudd. Ni av disse finnes i gelatin. Gelatin brukes derfor som tilsetning i blodplasmaerstatninger ved større blodtap i forbindelse med ulykker ol.

      Jeg leste også på flere norske blogger om tradisjonskost (som innebærer kraftkoking/upastaeuriserte melkeprodukter/bløtlegging av korn og nøtter m.m.) at gelatin der det beste og billigste gelatintilskuddet for muskelbygging.

      At proteiner i gelatin ikke tas opp har jeg ikke funnet informasjon om, kom gjerne med relevante linker!

      Andre lesere er også velkomne til å dele kunnskap om gelatin :)

Her kan du legge inn din kommentar eller en hyggelig hilsen:

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Blogglistenhits