Marianne de Bourg | Kakao
9702
post-template-default,single,single-post,postid-9702,single-format-standard,qode-social-login-1.0,qode-restaurant-1.0,ctcc-exclude-NA,woocommerce-no-js,ajax_fade,page_not_loaded,,select-theme-ver-4.4.1,menu-animation-underline,wpb-js-composer js-comp-ver-5.4.7,vc_responsive

Kakao

KAKAO er de tørkede frøene fra frukten på kakaotreet (kakaobønnene). Kakao er i utgangspunktet ekstremt næringsrikt. Det meste av kakaoen i salg blir imidlertid utsatt for høye temperaturer som ødelegger mange av næringsstoffene. Rå kakao er prosessert så skånsomt som overhodet mulig, og har derfor beholdt alle de sunne næringsstoffene og antioksidantene. Kakao er en av våre beste kilder til flavonoider.

Flavonoider er kraftige antioksidanter som beskytter blodårene og dermed forebygger venesykdommer og diabetes. Kakao inneholder flavonoider som beskytter LDL-kolesterolet. Normann Hollenberg fra Harvard Medical School mener kakao kan være med på å redusere risikoen for slag, hjertesvikt, kreft og diabetes.

Ingeniørfruens-oppskrifter-med-kakao

 

1. Sjokoladetrøfler 2. Kanel- og kakaomandler med appelsin 3. Sjokolade- og peanøttkuler
4. Smoothie med forførende egenskaper 5. Cocktail med kakao 6. Tre drinker med kaffe
7. Varmende mokka latte 8. Kakao med chili og appelsin 9. Enkel tiramisu av kakemiks

Bruk:

Kakaopulver kan røres inn sammen med smeltet kakaosmør og/eller kokosolje for å lage sjokolade, brukes for ekstra smak og næring i smoothies eller til å lage varm eller kald flytende sjokolade. Og ikke minst: Lag dine egne favorittsjokolader hjemme ved kjøkkenbenken og tilsett ingredienser etter ønske: mandler og nøtter (hele, grov- eller finkuttet), vanilje, chili, kanel, ingefær eller tørket frukt.

Tips:

Slik lager du ditt eget sunne sjokoladepålegg: Bland like deler rått kakaopulver, extra virgin kokosolje og Sukrin, agvesirup eller annet søtstoff. Smak til om blandingen er søt nok og har tilstrekkelig kakaosmak før du tilsetter litt vaniljepulver/ekstrakt.

KAKAONIBS (BITER) Rå kakaobønner er ekte rå sjokolade. Bønnene håndplukkes og soltørkes og gjennomgår ingen varmebehandling, noe som bevarer næringsstoffer og smak. Kakaobønner er en av naturens rikeste antioksidanter, når den ikke er varmet opp. Rå kakao smaker litt bittert, men det er lett å venne seg til. Rå kakao inneholder en rekke mineraler og vitaminer.

Bruk:

Rå kakaobønner kan spises som de er. Spis kakaobønnene sammen med andre nøtter eller bær, f. eks gojibær, rosiner eller liknende. De kan brukes som turmat eller snacks og i smoothies.

Tips:

Bruk rå kakaobønner som pynt på sjokoladekaker. Lekkert og godt!

Kakao får du kjøpt her:

Økologisk Fairtrade kakaopulver (norsk nettbutikk)

Kakao er vegetarisk, vegansk, laktosefri/melkefri, glutenfri, Paleo og sukkerfri.

Næringsinnhold pr 100 g:

Kilde: Økosjokolade

Kalorier 368 kcal
Protein 25,8g
Fett 12,1g
Karbohydrater 25,8g
Kostfiber 26,9g

Marianne de Bourg - Ingeniørfruen

Her er boka mi; KREATIVE BORD! Den inneholder også oppskrifter på drinker og annet morsomt til festen. Du kan lese om den og bestille den her:
Følg meg gjerne på Instagram  – og følg bloggen på Facebook.



10 Comments

Her kan du legge inn din kommentar eller en hyggelig hilsen:

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.