Marianne de Bourg | Kokosolje for god smak, god helse og riktig vekt
9429
post-template-default,single,single-post,postid-9429,single-format-standard,qode-social-login-1.0,qode-restaurant-1.0,ctcc-exclude-NA,woocommerce-no-js,ajax_fade,page_not_loaded,,select-theme-ver-4.4.1,menu-animation-underline,wpb-js-composer js-comp-ver-5.4.7,vc_responsive

Kokosolje for god smak, god helse og riktig vekt

Uten nok gode fettsyrer får verken hjerne, hormoner eller huden det den skal. Omega-3 er en svært viktig fettsyre , og det er også de mellomlangefettsyrene i kokosolje.

KOKOSOLJE for helse, vekt og smak

 

En rekke kliniske studier dokumenterer at mellomlange fettsyrer understøtter vektreduksjon. Kokosolje inneholder 60-70 % korte og mellomlange fettsyrer. Disse har svært liten fettlagringsevne, men blir isteden brukt som drivstoff direkte i leveren og musklene. 

Kokosfett har også en tendens til å gjøre at vi føler oss mettere enn annet fett, slik at vi får i oss færre kalorier. Interessant er det også at kokosolje inneholder om lag 5 % færre kalorier enn annet fett.

Den perfekte matolje:

Kokosolje er kanskje den ideelle matolje. En god matolje må først og fremst tåle varme. Med sitt høye innhold av mellomlange fettsyrer tåler den godt lys og varme uten å bli ødelagt, og egner seg derfor til all slags matlaging. Som en ekstra bonus tilfører du kroppen fettsyrer som er gunstige for immunforsvaret og gir energi som varer.

Tips: Lag din egen frokostblanding av gryn eller nøtter og frø ristet med kokosolje.

Bruk den til steking:

Kokosolje er ypperlig å steke i. Kokosolje er den oljen, foruten klarnet smør, som tåler de høyeste temperaturene. Og oljen er smaksnøytral, så du behøver ikke være redd for kokossmak på maten.

Extra virgin (kaldpresset) kokosolje

Dette er kaldpresset av det hvite kjøttet i kokosnøtten og den har en mild duft og smak av kokos. Oljen utvinnes gjennom en sentrifugeringsteknologi som bevarer den nydelige smaken og duften av kokos, tillegg til det brede næringsspekteret: Laurinsyre, caprinsyre, caprylsyre, vitaminer, mineraler og anti-oksidanter som beskytter oljen og gir den naturlig lang holdbarhet og stabilitet.

Tips: Kaldpresset kokosolje er nydelig å bruke i smoothies, hjemmelaget konfekt, sjokolade og is.

Som kosttilskudd:

For å maksimere energi, fettforbrenning og immuneffekt kan du innta minimum 3 spiseskjeer kokosolje per dag, men husk å redusere inntaket av karbohydrater når du øker fettinntaket.

Fett og oljer skal bearbeides av leveren, og selv om kokosnøttolje er lettere fordøyelige enn andre fettkilder, kan tålegrensen variere fra person til person. Oppstår svak kvalme, trapp ned på doseringen, og bygg deg heller gradvis opp til anbefalt dosering.

Prøv disse oppskriftene med kokosolje:

– Kilde: Paulun.se, Soma.no – 

Her er boka mi; KREATIVE BORD! Den inneholder også oppskrifter på drinker og annet morsomt til festen. Du kan lese om den og bestille den her:
Følg meg gjerne på Instagram  – og følg bloggen på Facebook.



No Comments

Her kan du legge inn din kommentar eller en hyggelig hilsen:

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.