Hjem   Om meg   Kontakt
Marianne de Bourg | Mer effektiv diett med fiber
9327
post-template-default,single,single-post,postid-9327,single-format-standard,qode-social-login-1.0,qode-restaurant-1.0,ctcc-exclude-NA,woocommerce-no-js,ajax_fade,page_not_loaded,,select-theme-ver-4.4.1,menu-animation-underline

Mer effektiv diett med fiber

Nå tenker du kanskje 70-talls slankekost med helseklibrød med en tynn skive skinke og et par tynne agurkskiver på toppen? 

Nei da, fiber er verken kjedelig eller avleggs, fiber er ikke bare havregryn, hvetekli og kål. Fiber er nye og spennende matvarer som gojibær og chiafrø og kokosmel. (Dette er faktisk noen av de mest fiberrike matvarene vi har, som du får se i listen over litt lenger ned). 

Ingeniørfruen tipser om fiberrik mat

Foto: IKEA

Fiber er også viktig om du har fått forstoppelse på LCHF. Eller om du synes du det er vanskelig å holde deg mett på 5:2-dietten. Enten du sverger til lavkarbo eller lavkalori, bør altså fiberrike matvarer inngå i dietten.

Hva forskningen sier

For lavt fiberinnhold i kosten har vært koblet til både overvekt, forstoppelse, diabetes 2, høyt blodtrykk, kolesterol, tarmkreft og hjerte- og karsykdommer. Forskerne mener at disse sykdommene sannsynligvis kan forhindres ved økt fiberinntak. Det gjennomsnittlige fiberinntaket i Norge er i dag 18 gram om dagen, mens anbefalt mengde er 30 gram. Med andre ord har de fleste av oss litt å gå på.

Fordeler med fiber

  • Fiber holder deg mett lenger
  • Fiber minsker fettopptaket
  • Fiber hindrer forstoppelse
  • Fiber fører til lavere blodsukkertigning
  • Fiber gjør det lettere å holde vekten
    .

Fiber på lavkalori-dietter

Fiberrik mat er ”hemmeligheten” bak både Ingers Fibermat og Libra-metoden. Fiber sveller i magen og øker metthetsfølelsen slik at man spiser mindre, noe som er gunstig på lavkalori-diettersom for eksempel 5:2-dietten.
[Mer om lavkalori-dietter]

Fiber på lavkarbo

Fiber fører også til at magen får mer å jobbe med og fører til langsommere blodsukkerøkning, noe som er positivt når man spiser lav GI-mat. På lavkarbo-retningen Atkins skal man telle netto karbohydrater, det vil si karbohydrater minus fiber er lik netto karbohydrater, så også her er fiberinnholdet en viktig faktor. På LCHF fokuseres det ikke på at man bør få i seg fiber, men noen kan oppleve å få hard mage når man kutter karbohydrat- og fiberrike matvarer. Løsningen kan da være å passe på å spise de mest fiberrike grønnsakene.
[Mer om lavkarbo-dietter]

Fiber topp 5

Disse matvarene inneholder mest fiber. (Antall gram kostfiberper 100 gram matvare).

Frukt og bær
1. Aprikos, tørket 21,6 gram
2. Svisker 14.5
3. Fiken, tørket 12,4
4. Bjørnebær 5,6
5. Tørkede gojibær 7

Min favoritt er supersensuelle knasende fiken. Gojibær er også godt. Prøv Gojibær og mandler i matboksen. Jeg har alltid brukt aprikoser og mandler sammen som mellommåltid.

Nøtter og frø
1. Chiafrø, 38,25
2. Linfrø, knuste 34,8
3. Kokosmasse 13
4. Sesamfrø med skall 12,3
5. Solsikkefrø 10,5

Ikke kjedelig dette heller: sesamfrø er jeg veldig glad i. Blant annet i salat med reker og avokado. Chiafrø har jeg brukt sammen med yoghurt og blåbær.

Kli, mel og bakeprodukter
1. Pofiber 70
2.
Fibrex 67
3. FiberFin 60
4. Kokosmel 50
5. Hvetekli 42

Klibrød med egg og kaviar er en gjenganger når jeg ikke har hjemmebakt lavkarbobrød i huset. Jeg synes det smaker helt greit. Og kokosmel har jeg fått mer og mer sansen for å bake med. Et helt genialt produkt!

Bønner, erter og linser
1. Bønner, brune, tørkede 16,4
2. Soyabønner, tørkede 15,3
3. Mungbønner, tørkede 13,9
4. Kikerter, tørkede 13.,5
5. Erter, frosne 6,5

Kikerter er en favoritt hos meg. Hummus, falafel, kikerter med indisk krydder. Jeg kan egentlig spise kikerter til alt!

Grønnsaker
Rosenkål 4,6
Oliven 4
Brokkoli 3
Paprika, gul 3
Sukkererter 2,9

Rosenkål er faktisk en av mine favorittgrønnsaker. Kanskje fordi det er fast innslag på julaften. Eller fordi det minner om barndom og “comfort food”? Rosenkål er faktisk lett å variere også. Prøv å dele rosenkål i to og stek dem sammen med bacon. Nam!
.

Fikk du lyst på rosenkål til middag i dag..?

.

9 Comments

Her kan du legge inn din kommentar eller en hyggelig hilsen:

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Blogglistenhits