Hjem   Om meg   Kontakt
Marianne de Bourg | 15 råd for deg som har kresne barn
9201
post-template-default,single,single-post,postid-9201,single-format-standard,qode-social-login-1.0,qode-restaurant-1.0,ctcc-exclude-NA,woocommerce-no-js,ajax_fade,page_not_loaded,,select-theme-ver-4.4.1,menu-animation-underline,wpb-js-composer js-comp-ver-5.4.7,vc_responsive

15 råd for deg som har kresne barn

Å spise variert har ikke bare stor ernæringsmessig verdi og er en viktig faktor for et sunt kosthold, men også sosialt er det viktig å ikke være for kresen. Det er ikke hyggelig å servere mat til barn (eller voksne!) som pirker i mat, legger igjen en full tallerken – eller verre sier “ÆSJ – DET LIKER JEG IKKE!”

Her er 15 tips for å få barn som spiser variert og smaker på alt:
Slik-får-du-barn-som-ikke-er-kresne-(og-dermed-sunne!)

Foto: Rice.dk

  1. Varier maten og server stadig ny mat. Barn som er vant til å stadig smake på noe nytt, vil som regel like det meste.
  2. Forhindre blodsukkerfall. Vi vet alle hva lavt blodsukker kan gjøre med oss, ikke sant? Vi blir sure og vrange!
  3. Ikke lag barnemat. Selv om barna ikke liker noen av ingrediensene eller rettene i et middagsmåltid, la dem spise det de liker. Å lage egne retter til kresne unger er fy-fy.
  4. Ikke kjøp barnemat, verken på Kiwi, Meny, Rema1000 eller på restaurant.
  5. Lag dip til grønnsakene. Rå grønnsaker er ikke alltid en favoritt blant de små, men grønnsakstaver med en god dip til, ja – det faller ofte i smak. Dypping er gøy. Og godt!
  6. Avvenning med søtt. Jo sjeldnere man kjøper godteri (og spiser søtmat) jo mer vil barnet (som med oss!) venne oss til søtsmaken. Det som før smakte søtt og godt, vil etter hvert smake for søtt…
  7. ”Det liker jeg ikke, hva er det?” Hos oss har det ikke vært lov å si at man ikke liker, før man har smakt. En bra regel.
  8. Kun vann til måltidene. La maten være mat og server kun vann til måltidet. All annen drikke metter og kan gjøre at magen fylles opp.
  9. Noe gammelt, noe nytt… Server ny mat sammen med favorittmat. Det gjør det lettere å smake/like.
  10. Gi sunne alternativer. På ferie og spise ute? Gi barna et par-tre alternativer å velge mellom fra voksenmenyen. Da unngår du at det ender opp med pølser og pommes frites fra barnemenyen.
  11. Ha alltid sunne snacks-alternativer tilgjengelig. (Og unngå å ha godteri og usunn snacks liggende). Friske jordbær istedenfor gummigodt.
  12. Anrett maten på tallerkenen istedenfor å la barnet bestemme hva som skal og ikke skal på tallerkenen. Ikke bare er det pent, men det er større sjanse for at barnet smaker på alt. (Men tving aldri barn til å spise opp!)
  13. Oppdelt og pent servert mat frister. Tenk tapas og fingermatbuffet, hvor mye mer det frister med små biter ost med en soltørket tomat stukket ned i osten med en tannpirker – enn en gulost og en ostehøvel… Kutt frukt og grønnsaker i staver eller mindre biter. Sett stavene i ett glass, små grønnsakbiter i en liten bolle.
  14. Sett positive merker på maten. Kjøtt og fisk gir deg mer muskler som du trenger på dans og fotballtrening.
  15. Ikke vær masemamma – det vil si ikke la kresenheten være tema. Jo mer mas det blir rundt måltider, jo mer vil barnet vegre seg for å spise mat, like mat og smake på ny mat.

Håper du som har kresne barn fikk noen tips du kan bruke.

<a href=”http://www.news2post.no/?id=lesBlogg&nid=21229″ target=”_blank” border=”0″ alt=”News 2 post – Din nye blogg og nettavis”><img src=”http://www.news2post.no/nyF.php?b=9″ height=”140″ border=”0″></a>

Her er boka mi; KREATIVE BORD! Den inneholder også oppskrifter på drinker og annet morsomt til festen. Du kan lese om den og bestille den her:
Følg meg gjerne på Instagram  – og følg bloggen på Facebook.



No Comments

Her kan du legge inn din kommentar eller en hyggelig hilsen:

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.