Hjem   Om meg   Kontakt
Marianne de Bourg | Tenk som en kriger
9085
post-template-default,single,single-post,postid-9085,single-format-standard,qode-social-login-1.0,qode-restaurant-1.0,ctcc-exclude-NA,woocommerce-no-js,ajax_fade,page_not_loaded,,select-theme-ver-4.4.1,menu-animation-underline,wpb-js-composer js-comp-ver-5.4.7,vc_responsive

Tenk som en kriger

Kunne du vært en kriger? Eller tenkt som én?

Nei, det kunne jeg ikke, tenkte jeg da jeg så boktittelen Tenk som en kriger. Jeg hadde ikke en eneste positiv assosiasjon med ordet kriger.

Men så leste jeg boka:

Ingeniørfruen anbefaler boka Tenk som en kriger

Foto: J.M. Stenersens Forlag

Der lærte jeg at “å være en kriger ikke handler om å gå i strid. Å være en kriger handler om å være så godt forberedt og tro så sterkt på saken din at du aldri gir deg.”

“Som kriger bruker du kunnskap og ferdigheter til å knuse frykten, redusere tvil og usikkerhet og nå de resultater og mål du setter deg – uansett situasjon.”

Kunne jeg da vært en kriger? Ja, sannsynligvis. I hvert fall etter å ha jobbet meg igjennom boka. For som forfatteren skriver; ”Sjansen er nok stor for at de aller fleste som leser denne boken bare vil lese boken og legge dne bort. Fro det vil koste å jobbe med den kunnskapen jeg gir deg.”

Så, nå har jeg lest boka. Da kommer trinne nummer to – å jobbe med øvelsene.

Men først en bokomtale av denne boka som jeg varmt kan anbefale:

Tenk som en kriger

Sjanger: Mental helse
Forfatter: Tommy Fjeldheim
Forlag J.M Stenersens Forlag
Pris: Ordinær pris kr 349 (kr 305 hos Adlibris).

Forlagets omtale

Tommy Fjeldheim er tidligere elitesoldat og nå mentaltrener blant annet for Cecilia Brækhus. I Tenk som en kriger lærer han bort hvordan vanlige mennesker kan bruke krigerens tankesett for å mestre hverdagen bedre.

Nå målene dine, uansett forutsetninger!

Ved å bruke de samme mentale strategiene som er livsviktige for en kriger på oppdrag, kan alle mennesker lære seg å flytte grensene for sine egne prestasjoner. Denne boka viser deg hvordan du kan nå målene dine, uansett forutsetninger, ved hjelp av mental trening.

Tommy Fjeldheim er tidligere elitesoldat i Forsvarets spesialkommando og en erfaren mentaltrener. Gjennom inspirerende historier fra ekstreme oppdrag, så vel som gjenkjennelige eksempler fra hverdagen, formidler han sin unike kunnskap. Han forteller konkret om hvordan du kan bryte ned dine mentale barrierer, motivere deg selv, redusere stress og hverdagsfrykt og få kontroll over enhver situasjon. Ved å øve opp din mentale råskap vil du oppdage at du klarer mye mer enn du tror – og at det alltid lønner seg å tenke som en kriger!

Fra omslaget


Å tenke som en kriger handler om å være rustet for den motstanden livet gir deg. Lær å oppnå det du vil ved å bruke de samme mentale strategiene som er livsviktige for en kriger på oppdrag.

Min omtale og sammendrag av boka

Boka forklarer hvorfor, og viser hvordan. Her er noen av grepene forfatteren tar for seg:

Å ta kontroll over tanker og følelser
”Å kunne kontrollere følelser og handlinger uavhengig av omstendighetene skiller krigeren fra andre. En kriger lar aldri kroppen styre tankene. Det kan høres lett ut. Det er det ikke, men det kan trenes opp. Å ta kontroll over tankene er teknikker alle kan lære seg. For å mestre disse holder det ikke å tenke positivt. Å tenke som en kriger krever hardt arbeid, målrettet innsats og vilje til å yte det som kreves.”

Å forberede deg og motivere deg
”Jeg vil lære deg hvordan du kan forberede deg optimalt foran krevende oppgaver, både fysisk og psykisk. Du vil få veiledning i hvordan du kan motivere deg selv, hvordan sette deg et bra mål, og hvordan du kan gjøre ditt mål til en ”mission” – et oppdrag du skal løse.”

Å finne ut hva som hindrer deg
”For å finne ut hva som hindrer deg i å gjøre det du vil gjøre, må du være ærlig med deg selv. Hva er det som holder deg igjen? ”

Å kode om hjernen
Et av grepene forfatteren tar for seg er det han kaller å omkode underbevisstheten. En såkalt hjernevasking av egen underbevissthet for omprogrammere hvordan du tenker og dermed endre dine automatiserte reaksjonsmønstre.

Å skape nye vaner
”En metode for å skape nye vaner, er å gjøre den gamle stien litt tyngre å gå. Nevronene i hjernen fungere som brostein. Hver gang du lærer noe nytt, lages det en ny kobling i hjernen din. Denne koblingen blir som en slags sti. Alt du har foretatt deg gjennom et langt liv har laget et nett av koblinger på kryss og tvers i hjernen din. Det du gjør ofte, kanskje hver dag, er blitt til brede avenyer. Det du gjør sjeldnere, utgjør smalere stier.  I en stresset situasjon er du mer tilbøyelig til å velge vanen som er mest innarbeidet, den koster fortsatt mindre.”

Å gjøre små justeringer som kan gi enorme resultater på sikt
”Du skal ikke foreta noen helomvendinger eller iverksette drastiske tiltak. Tenk bare at du skal forbedre deg én liten prosent, hver dag. Det er tilsynelatende en ubetydelig forbedring. På sikt vil det gi stor avkastning og påvirke hvor ferden din ender. Tenk på alle valgene du tar hver eneste dag. Ta for deg ett eneste område der du velger å gjøre noe annerledes.”

Her er noen av øvelsene i boka:
  • Finn ditt mål
  • Hente trygghet
  • Omkoding av underbevisstheten
  • Nye vaner
  • Viljestyrke
  • Repetisjon og belønning
  • Å legge en plan
  • Fokus

”Krigeren reiser seg når han faller. Alltid. Han vil fortsette når han føler for å gi opp.”

Om forfatteren:

Tommy Fjeldheim

Tommy Fjeldheim Foto: J.M. Stenersens Forlag

Tommy Fjeldheim har fjorten års erfaring som elitesoldat og har som alliert i Afghanistan blitt tildelt den amerikanske utmerkelsen US Navy Presidental unit citation. Han har vært marinejeger i marinejegerkommandoen og spesialjeger i Forsvarets spesialkommando. I dag jobber han som mentaltrener og hjelper toppidrettsutøvere, næringslivstopper og helt vanlige mennesker med å bli tøffere og prestere bedre.

Om boka, forfatteren og treningsmetoden på nett

ARTIKKEL. Dette gjør alle verdensmestere (i næringslivet)

ARTIKKEL: Takle eksamensstresset

PÅ TV: Hør på Tommy selv forteller om mental trening ca ett minutt og femti minutter ut i denne nyhetssendingen:

PÅ YOUTUBE: Og sist, men ikke minst; se hvordan Tommy svømmer i vann som holder minus 2 grader…:

Min plan etter å ha lest boka

  1. Ta for meg ett mål (av gangen)
  2. Jobbe med bokas øvelser
  3. Tenke som en kriger!
    .

Setter du deg mål i livet…?

Og du – Leser du forresten bøker om mental trening eller gjør du faktisk øvelsene?

.

Her er boka mi; KREATIVE BORD! Den inneholder også oppskrifter på drinker og annet morsomt til festen. Du kan lese om den og bestille den her:
Følg meg gjerne på Instagram  – og følg bloggen på Facebook.



1 Comment

Her kan du legge inn din kommentar eller en hyggelig hilsen:

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.