Hjem   Om meg   Kontakt
Marianne de Bourg | Mine 5 beste tips for å lykkes med treningen
8764
post-template-default,single,single-post,postid-8764,single-format-standard,qode-social-login-1.0,qode-restaurant-1.0,ctcc-exclude-NA,woocommerce-no-js,ajax_fade,page_not_loaded,,select-theme-ver-4.4.1,menu-animation-underline

Mine 5 beste tips for å lykkes med treningen

Setter du deg for ambisiøse mål, trener du ensidig og lite variert, eller kunne du vært mer kreativ når det kommer til trening? Jeg har gjort alle disse feilene, men etter hvert har jeg funnet noen metoder som gjør det litt lettere for meg å lykkes med treningen.

Ingeniørfruens-5-tips-for-å-lykkes-med-treningen

Dette er mine 5 beste tips for å lykkes med treningen

1. Sett deg mål og tallfest det. Er for eksempel målet å gå ned 5 kg eller minske magefettet med 5 cm?

Jeg synes det er enklere å trene med et mål i sikte. Det at trening er – eller skal være gøy, er dessverre ikke nok.

2. Tenk variert. Variasjon minsker risikoen for skader og overtrening, og for at du gir opp av kjedsomhet. Kombiner for eksempel utendørs stavgang med innendørs vekttrening og noen turer i svømmehallen.

For meg fungerer det best å hele tiden trene forskjellig, da kjeder jeg meg ikke så lett.

3. Litt er nok. Du behøver ikke trene lenge av gangen. Det kan for eksempel være mulig å få presset inn tre 10-minutters økter i timeplanen en dag du føler du ikke engang har tid til en halvtimes økt.

Jeg er veldig glad i 30- og 45-minutters timene på mitt treningssenter. Det er mye lettere å komme seg avgårde når jeg kan si til meg selv “jeg skal bare trene 30 minutter. Det orker du!”

4. Vær kreativ. Ikke ha dårlig samvittighet for at du har mer lyst til å nyte sola enn å trene inne. Søndagstur i skogen er like bra som en tur til treningsstudioet.

Noen ganger går jeg en lang eller rask tur – og er fornøyd med det. 

5. Mål framgangen. Lag en skriftlig plan og evaluer etter seks uker, deretter hver 3. måned. Da finner du ut om du må øke innsatsen eller gjøre endringer.

Jeg bruker også trikset å sette opp alle saltimene jeg kunne tenke meg i uka som kommer i almanakken min. Det forplikter mer og gjør det lettere å huske.

De tipsene jeg selv bruker mest er nr 2 og 3. Variasjon er viktig, synes jeg. Fordi jeg liker å ha muligheten til å velge mellom saltimer som yoga og spinning, men også kunne drive med vekttrening på egenhånd de dagene jeg ikke har lyst på hopp og sprett.

For meg fungerer det også veldig bra med korte økter på 30 og 45 minutter – da orker jeg selv om jeg i utgangspunktet er sliten.

Hva er ditt beste tips for å lykkes med treningen?

3 Comments

Her kan du legge inn din kommentar eller en hyggelig hilsen:

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Blogglistenhits