Marianne de Bourg | Lavkarbo, lav GI eller LCHF?
8600
post-template-default,single,single-post,postid-8600,single-format-standard,qode-social-login-1.0,qode-restaurant-1.0,ctcc-exclude-NA,woocommerce-no-js,ajax_fade,page_not_loaded,,select-theme-ver-4.4.1,menu-animation-underline,wpb-js-composer js-comp-ver-5.4.7,vc_responsive

Lavkarbo, lav GI eller LCHF?

Lurer du på hva som er forskjellen på lavkarbo, lav GI og LCHF? Lavkarbo har definitivt kommet for å bli, selv om det stadig kommer nye dietter og kostholdsretninger. Det er lett å rote seg bort i lavkarbojungelen. Her er en guide som beskriver forskjellen og med gode lavkarbo nett- og boktips!

LAVKARBO

Lavkarbo er et samlebegrep for ulike karbohydratreduserte kostholdsretninger. Prinsippet går ut på at det er karbohydratene i kosten som øker blodsukkeret, noe som igjen fører til økt produksjon av fettlagringshormonet insulin.

Når karbohydrater utelates fra kosten minker produksjonen av insulin og dermed også evnen til fettlagring. Når kroppen mangler karbohydrater som omdannes til energi, forbrenner den isteden fett fra fettreservene. Man skal derfor spise mindre karbohydrater, mer fett og proteiner.

På noen av lavkarbodiettene skal man spise enda mindre karbohydrater i starten av dietten, for at kroppen skal komme i en fettforbrenningsmodus som kalles ketose. På lavkarbo skal holde seg unna karbohydratrike matvarer som brød, ris, poteter og pasta, samt frukt, bær og melk.

Man kan, men må ikke spise mye fett. Som en tommelfingerregel kan man si at det regnes som lavkarbo dersom man spiser mindre enn ca 75 gram karbohydrater per dag.

Du kan spise:
Fisk, kjøtt, egg, meieriprodukter og andre proteinrike matvarer. Oljer, smør og annen fettrik mat. Karbohydrater fra grønnsaker, belgrukter og bær, men i begrensede mengder.

Du må holde deg unna:
Sukker, brød, poteter, pasta og ris. Frukt og melk bør man også holde seg unna.

Noen kjente lavkarbo-dietter:
Atkins, Ketolysekuren, Eat, SpisDegSlank.no, Sofie Hexeberg

Pluss:
Du spiser til du er mett av god og hjemmelaget mat hvor fett slett ikke er forbudt, og smør og fløtesauser er lov.

Minus:
For mange kan det være problematisk å kutte brødet til frokost og poteter, pasta og ris til middag.

Passer for
…for deg som ikke må ha vanlig brød, ris, poteter og pasta. Og for deg som liker god og hjemmelaget mat.

LCHF

LCHF er blant annet for deg som elsker egg og bacon og gjerne vil ha smør (på brødskiva). LCHF står for Low Carb High Fat (lite karbohydrater/mye fett) og metoden, som er en mer ekstrem variant av lavkarbo, dreier seg om å spise slik at det dannes mindre av vårt fettlagringshormon insulin.

Et høyt inntak av sukker og andre karbohydrater øker insulinmengden i blodet, mens fett ikke stimulerer insulinproduksjonen. Og proteiner påvriker insulinproduksjonen minimalt.

På LCHF skal størstedelen av måltidet bestå av fett, en liten mengde protein og minimalt med karbohydrater. 75% fett, 20% protein og 5% karbohydrater er en alminnelig utregningsnøkkel, eller maks ca 20 gram karbohydrat per dag.

Du kan spise:
Egg, fisk, kjøtt (gjerne med mye fett), smør, fløte, seterrømme, fete oster.

Du må holde deg unna:
Lettprodukter, også lettrømme og lettost. Sukker, kornprodukter, poteter, ris, pasta, ferdigmat (poser) og frukt. Margarin er også fy-fy.

Noen LCHF-metoder:
Sten Sture Skaldeman, Lars-Erik Litsfeldt, Dr. Annika Dahlqvist

Pluss:
Mange som lider av kraftig overvekt, raser ned i vekt når de starter på denne dietten.

Minus:
Passer ikke for deg som misliker fet mat. Det kan være vanskelig å utelate så mange alminnelige matvarer fra kosten.

Passer for
… deg som elsker fettranden på koteletten, fløtesauser og synes at fett er godt. Og som kan unnvære alt som heter brød, sukker, ris, poteter og pasta.

LAV GI

Lav GI står for lav glykemisk indeks, som er forteller hvor mye blodsukkeret øker etter inntak av en karbohydratrik matvare. Jo høyere tall, jo raskere blodsukkerstigning.

Det å holde blodsukkeret jevnt og stabilt er et viktig GI-prinsipp fordi et stabilt blodsukkeret gir bedre fettforbrenning og en lavere produksjon av fettlagringshormonet insulin. Dette gjøres ved å spise såkalt langsomme karbohydrater (med lav GI), som det finnes mye av i grønnsaker og bær, og mindre mengde i frukt og grove kornprodukter. Matvarens GI-verdi oppgis i tabeller.

På et lavt GI-kosthold spiser man lite og ofte, samt inkluderer protein til hvert måltid for å holde blodsukkeret stabilt. Proteiner senker den totale GI og øker metthetsfølelsen. Man skal også spise mye grønnsaker, som skal gi et mer stabilt blodsukker.

Noen lav GI-metoder:
Fedon Lindberg, South Beach, Sone-dietten, Isodietten, Montignac.

Du kan spise:
Her kan man spise brød og kornvarer, men i begrensede mengder og bare dersom det er svært fiberrikt. Mindre mengder ris, pasta og poteter. Frukt er lov.

Du må holde deg unna:
Du bør ikke spise sukker og fint bakverk, mens brød, ris, pasta, poteter spises bare i begrensede mengder.

Pluss:
Her er det ikke forbudt å spise verken fett eller karbohydrater, bare man spiser den riktige sorten og den riktige mengden.

Minus:
Det kan være vanskelig å balansere mengden karbohydrater i forhold til mengden fett. Når begge deler er lov, kan man etter en stund bli slapp og spise litt for mye av begge deler.

Passer for
For deg som ønsker å spise brød, pasta, ris og poteter, men som synes det er greit å begrense inntaket.

Lavkarbo, LCHF og lav GI på nett:

  1. Atkins
  2. Dr. Annika Dahlqvists LCHF-blogg
  3. Dr. Fedon Lindberg
  4. Dr. Hexebergs klinikk
  5. Eat Club
  6. Ketolyse
  7. Lavkarbo.no
  8. LCHF Norge
  9. LCHF.se
  10. Montignac (engelsk)
  11. The Diet Shop (svensk)
  12. Isodieten (svensk)
  13. South Beach Diet (engelsk)
  14. SpisDegSlank.no
  15. Sten Sture Skaldeman
  16. Zone Diet

Lavkarbo-biblioteket (LCHF, lav GI og lavkarbobøker):

  1. Bakeglede uten sukker av Annika Rogneby
  2. Bedre uten brød av Wolfgang Lutz
  3. Bekreftelsen; frisk med lavkarbo av Dr. Sofie Hexeberg
  4. Den nye Atkins-dietten av Eric C. Westman
  5. Diabetes – nei takk! av Lars-Erik Litsfeldt
  6. Din lavkarbokokebok; 365 velsmakende retter for vektbevisste
  7. Doktor Dahlqvists guide til LCHF av Dr. Annika Dahlqvist
  8. Doktor Dahlqvists kokebok av Dr. Annika Dahlqvist
  9. Fett nok – LCHF for hele familien av Per Lauritz Lien
  10. Frisk med lavkarbo; 100 oppskrifter av Dr. Sofie Hexeberg og Gunn-Karin Sakariassen
  11. Frisk med lavkarbo; frokost og lunsj av Dr. Sofie Hexeberg og Birthe Storaker
  12. Frisk med lavkarbo – Nytt liv med riktig mat av Dr. Sofie Hexeberg/Gunn-Karin Sakariassen
  13. Frisk med lavkarbo – 100 oppskrifter av Dr. Sofie Hexeberg og Gunn-Karin Sakariassen
  14. Frisk med lavkarbo; selskap og helg av Dr. Sofie Hexeberg og Hanne Riise
  15. Fristende lavkarbo av Cecilie Theiste-Bratli
  16. GI Gourmet av Ola Lauritzson & Ulrika Davidsson
  17. GI-null! av Sten Sture Skaldeman
  18. Hvorfor går jeg ikke ned i vekt? av Sten Sture Skaldeman
  19. Isodietten av F. Paulun, K. Andersson, M. Brunnberg
  20. Kakefest; uten sukker og mel av Sofie Hexeberg, Birthe Storaker/Kristin Kjellmo Vorkinn
  21. Lavkarbo & matlgede av Dr. Annika Dahlqvist
  22. Lavkarbo fra gastronomisk institutt
  23. Lavkarbo fra Middelhavet av Lars-Erik Litsfeldt og Cathrine Schück
  24. Lavkarbo husmannskost av Anna Hallén
  25. Lettere lavkarbo av Marte Garmann
  26. Lavkarbo; lekre retter med mye smak
  27. LCHF – den skandinaviske lavkarbosuksessen av Dr. Annika Dahlqvist
  28. Mat for livet; smart lavkarbo for hele familien av Dr. Fedon Lindberg
  29. Matglede med lavkarbo av Dr. Annika Dahlqvist
  30. Matrevolusjonen av Dr. Andreas Eenfeldt
  31. Naturlig slank og frisk med kost i balanse av Fedon Lindberg
  32. Naturlig slank; gå trygt ned i vekt med balansert lavkarbo av Fedon Lindberg
  33. Slank med ketolysekuren av Dr. Torkil P. Andersen
  34. Smartkarbo – ikke ett fett; sannheten om sukker, fett og kolesterol av Fedon Lindberg
  35. Spis deg ned i vekt – uten å sulte! av Sten Sture Skaldeman
  36. Spis deg sukkerfri av Lars-Erik Litsfeldt
  37. Sten Sture Skaldemans kokebok av Sten Sture Skaldeman
  38. Sunne pastaretter; spis sunt og godt med balansert lavkarbo av Dr. Fedon Lindberg
  39. Søtt uten sukker av Kenn Hallstensen og Thorun Ranes
  40. Uten melk; frisk med lavkarbo

Har jeg glemt noen bøker? Eller har du innspill for øvrig?

Ha en fortsatt fin fredagskveld (det er fredag!!!)
hilsen Marianne :0)

Her er boka mi; KREATIVE BORD! Den inneholder også oppskrifter på drinker og annet morsomt til festen. Du kan lese om den og bestille den her:
Følg meg gjerne på Instagram  – og følg bloggen på Facebook.



6 Comments

Her kan du legge inn din kommentar eller en hyggelig hilsen:

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.