Hjem   Om meg   Kontakt
Marianne de Bourg | Beregner kalorier og karbohydrater
8576
post-template-default,single,single-post,postid-8576,single-format-standard,qode-social-login-1.0,qode-restaurant-1.0,ctcc-exclude-NA,woocommerce-no-js,ajax_fade,page_not_loaded,,select-theme-ver-4.4.1,menu-animation-underline,wpb-js-composer js-comp-ver-5.4.7,vc_responsive

Beregner kalorier og karbohydrater

Januar er den store slankemåneden. Mange begynner på diett. Og mange fortsetter på dietten som fikk en pause i jula…

Teller du kalorier eller karbohydrater, eller er du generelt bare interessert i hva maten du spiser inneholder, da kan du ta en titt her:

Ingeniørfruen tipser om Den store matvaretabellen og Mat på data

Foto: Per Erik Jæger

Finn ut hva maten inneholder
Matvaretabellen.no gir en samlet oversikt over innhold av energi og næringsstoffer for de vanligste matvarene vi spiser i Norge. Matvaretabellen 2013 inneholder i overkant av 1400 matvarer og verdier for 36 næringsstoffer.

Regn ut næringsinnholdet selv 
Regn ut kalori- og næringsinnholdet i maten du spiser på Matportalen.no – Mat på Data

Mitt fokus nå på nyåret har til nå vært å spise lettere og sunnere enn i jula, fordi jeg har hatt lyst på den type mat, blant annet fisk.

Tips: Her er et par fiskeoppskrifter: Laks med mango-curry og Maki sushi med kamskjell marinert i grønn sitronolje.

Hva har du hatt fokus på når det gjelder kosthold etter jul? Spiser du mindre, lettere, eller bare annen mat? 

Ha verdens beste fredag,
Marianne :0)

Her er boka mi; KREATIVE BORD! Den inneholder også oppskrifter på drinker og annet morsomt til festen. Du kan lese om den og bestille den her:
Følg meg gjerne på Instagram  – og følg bloggen på Facebook.



2 Comments
  • vnettum

    17/01/2014 at 4:08 pm Reply

    Nei jeg har prøvd mye rare dietter og piller og andre kostholdstilskudd men det eneste som hjelper er å slappe av, spise normale måltider med grønsaker, salat, rødt og hvitt kjøtt, fisk, poteter og ris og mye annet. Ha varierte måltider og å kunne unne seg en dag i uka hvor man kan kose seg for det har ingen virkning på vekt eller muskelmasse så lenge man holder det til kun den ene dagen og ellers spiser sunt og trener/bevger seg regelsmessig. Spiser man derimot masse møkamat hver dag blir man en vandrene rullekake hihi. Nei jeg koser meg en dag i uka, spiser masse varierte måltider og trener 3-4 ganger i uka pluss at jeg har en jobb som jeg aldri setter meg ned på så det funker bedre enn å drive å gjøre seg selv gal av å telle hver eneste kalori som er i hver eneste bit i den maten du spiser. Er ikke rart i folk får spiseforstyrrelser! God helg til deg og dine :-)

    • Marianne

      18/01/2014 at 3:49 pm Reply

      Så heldig du er som har funnet noe som funker! For meg fungerer det ikke å spise variert og sunt. Vekta og fettprosenten er for høy, og da må jeg nok gå mer drastisk til verks enn å spise sunt i hverdagen (som jeg absolutt gjør!). Selv har jeg prøvd mange dietter og de fleste fungerer for meg hvis jeg skal ned noen få kilo. Utfordringen er vel å holde seg der :D

      Jeg kunne med fordel ha trent mer, det står på to do-lista også ;)

      Det høres veldig bra ut å være i aktivitet på jobb. Jeg sitter mye foran pc-en, som mange gjør, og det er ikke bra…

      Takk for svar og god helg videre til deg!

Her kan du legge inn din kommentar eller en hyggelig hilsen:

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.