Hjem   Om meg   Kontakt
Marianne de Bourg | Sunt og kreativt i matboksen
8206
post-template-default,single,single-post,postid-8206,single-format-standard,qode-social-login-1.0,qode-restaurant-1.0,ctcc-exclude-NA,woocommerce-no-js,ajax_fade,page_not_loaded,,select-theme-ver-4.4.1,menu-animation-underline,wpb-js-composer js-comp-ver-5.4.7,vc_responsive

Sunt og kreativt i matboksen

Det behøver ikke være tidkrevende eller vanskelig å lage sunne matbokser til barna. Stikkord er smarte innkjøp og litt planlegging. 

Ingeniørfruen-tipser-om-sunne-matbokser

Foto: Per Erik Jæger / Styling: Marianne de Bourg

Mat på spyd
Matpakken med spyd er laget på 1-2-3. Ser fristende ut gjør den også! Ost og skinke er gode proteinkilder og inneholder fett som holder på metthetsfølelsen. Frukt og grønt er gode karbohydrat- og antioksidantkilder. Maten kan også legges separat i muffinsformer eller små poser i matboksen.

Spyd 1
Norvegia porsjonsost
Aprikoser
Druer

Spyd 2
Cherrytomater
Babymozzarella

Spyd 3
Gulostskiver
Skinkeskiver
Agurkbiter

Tips: Prøv med litt forskjellig i matboksen, legg merke til hva som blir igjen og skift ut dette neste gang. På den måten vil matboksen etter hvert inneholde barnets sunne favoritter.

Jeg har brukt:
Matboks og drikkeflaske fra Blafre/Sprell
Silkepapir fra Panduro Hobby

Ingeniørfruen-tipser-om-sunne-matbokser-3

Foto: Per Erik Jæger / Styling: Marianne de Bourg

Favorittbiter
Velg barnets favorittmat blant ost, kjøtt, fisk og egg, tilføy yndlingsfrukt og grønt – og maten er i boks. Det behøver ikke ende opp som en ordinær salat, selv om litt grønt er bra.

Denne matboksen inneholder:
Eggebåter
Agurk
Paprika
Salatblader (mest for pynt)

Andre godbiter: Ananas, cherrytomater, sukkererter, fetaost, pølsekuler, oliven, druer og skinkebiter.

Dressing:
Det er gøy å dyppe! Ha gjerne med rømme, yoghurt, dressing, majones eller ketchup. Det er best å ha dette separat i en liten boks.

Jeg har brukt:
Matboks fra Blafre/Sprell

Ingeniørfruen-tipser-om-sunne-matbokser-2

Foto: Per Erik Jæger / Styling: Marianne de Bourg

Tilslørte barnehagepiker
…eller hverdagsriskrem, om du vil. Cottage cheese tilfører proteiner og bærene inneholder langsomme karbohydrater. Det kan benyttes ulike typer bær og yoghurt. Dette er deilig dessert og perfekt lunsj på en gang!

1 Yo’plait 0% bringebæryoghurt
1 dl cottage cheese
1 dl friske eller frosne bringebær
1 dl frokostblanding, kjøpt eller hjemmelaget (oppskrift her)

Legg yoghurt, cottage cheese og frokostblanding lagvis i et glass med lokk og avslutt med bær.

[Glass med patentlokk fra Ikea]

Små mellommåltider

Ingeniørfruen-tipser-om-sunne-matbokser-5

Foto: Per Erik Jæger / Styling: Marianne de Bourg

Eplebåter og peanøttsmør
… er godt! Skjær eplene i båter på forhånd og ha over sitronsaft slik at de ikke blir brune.

Ingeniørfruen-tipser-om-sunne-matbokser-6

Foto: Per Erik Jæger / Styling: Marianne de Bourg

Mandler og gojibær
…er supermat som funker! Tørkede gojibær er antioksidantrike, inneholder proteiner, vitaminer og mineraler. Fås kjøpt i helsekost.

Flere forslag til matpakken

Fiks ferdig:
Cherrytomater
Pølsekuler/sossiser
Babygulrøtter/knaskerøtter
Sukkererter
Aprikoser
Fetaost
Skivet ost
Babymozzarella

Skjær i staver:
Gulrøtter
Agurk
Kålrot
Paprika

Ferdig på forhånd:
Skjær epler i båter
Riv ost
Kok egg

Med sterk smak:

Oliven
Soltørket tomat
Sur agurk

Protein i porsjonspakninger:
Makrell i tomat
Leverpostei
Laks
Babybel/Norvegia gulost

Friskt med frukt:
Jordbær
Kiwi
Druer
Klementiner
Plommer

Tøft tilbehør:
Små maischips
Små riskaker
Tørkede aprikoser
Tørkede bringebær/jorbær/blåbær (husk å kjøpe de uten sukker)

Da er maten i boks!

Og så må du ha verdens aller beste torsdag.

Hilsen marianne :0)

Her er boka mi; KREATIVE BORD! Den inneholder også oppskrifter på drinker og annet morsomt til festen. Du kan lese om den og bestille den her:
Følg meg gjerne på Instagram  – og følg bloggen på Facebook.



No Comments

Her kan du legge inn din kommentar eller en hyggelig hilsen:

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.